Esittelyssä Smart Fortwo ja Forfour
Kulttiauton uudet versiot
Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
10. joulukuuta 2014
Samrt Proxy kadun kulmassa.
 Smartin uudet mallit, Fortwo ja Forfour saapuivat lehdistön koeajettaviksi joulukuun 2014 alussa. Tutustuminen oli nopeaa ja ajolenkit lyhyitä. Sää oli oikein sopiva sivutuuliavustimen testaamiseen. Tuuli riepottelikin autoja kovasti.
 Ensimmäisenä vuorossa oli isänmaallisesti värittynyt sinivalkoinen Proxy-versio. Auto täristi kovasti mukulakivikaduilla ajettaessa. Tästä voi kiittää vakiovarusteena olevaa Sport-pakettia, joka madaltaa autoa 10 millimetriä alustan ilmeisen jäykistyksen kanssa.  Täristävyydestä ei täysin pääse eroon Passion-versiollakaan, ei vaikka kyseessä olisi Forfourin Passion-versio. Forfourin ajokäytös oli kuitenkin rauhallisempaa, onhan akselivälikin pitempi.
 Historian opettajani sanoi kauan sitten, että mukulakivetys kuuluu kaupunkiin. Smart puolestaan on suunniteltu erityisesti kaupunkiin. Kroppa kertoo kun nämä kaksi asiaa kohtaavat. Tai sitten täytyy vain ajaa hiljempaa ja kerätä jonoa taakseen.
 Rock ´n´Roll
 Moottorista löytyy tehoa ja vääntöä niin laajalla kierroslukualueella, että autoa voi luulla automaattivaihteiseksi. Jos onnistut sammuttamaan moottorin väärän vaihteenvalinnan seurauksena, ei hätää, auto käynnistyy vaivatta uudestaan start-stop -automatiikan ansiosta. Ylämäissä auttaa myös mäkilähtöavustin. Näin Smart pelastaa kuljettajan nolatuksi tulemiselta.
 Varsinaisesti start-stop –järjestelmä on suunniteltu sammuttamaan moottori, kun auto pysähtyy. Äkkinäinen pelästyy ja polkaisee kytkinpolkimen pohjaan, jolloin auto käynnistyy. Tällöin voi huomata kuinka Smartin moottori täristää autoa tyhjäkäynnillä. Ilmiö oli havaittavissa sekä Fortwolla että Forfourilla.
 Forfourin moottorin käynnistyminen auton ollessa paikallaan aikaansai resonanssiäänen, joka tuli B-pilarista. Silloin mieleeni tuli yksi sana: Slovenia. Se on maa, jossa Forfouria tehdään. Paljastuinko ennakkoluuloiseksi?
Smart satamassa.
 Edellisiä ketterämpiä
 Nykyisen Forfourin kääntöympyrä on yhtä suuri kuin edellisen Fortwon. Etuvetoisinakin nämä autot olisivat pitempiä autoja ketterämpiä. Smartissa vetoakselit eivät rajoita etupyörien kääntymistä. Näin takavetoisuus auttaa myös pikkuautoissa.
 Alustan mittasuhteissa on tapahtunut ratkaiseva muutos verrattuna edelliseen Smart-versioon. Kun aikaisemman version alusta muistutti karting-autoa, raideleveys takana suurempi kuin edessä, on tilanne nyt hienokseltaan päinvastainen.  Raideleveys suureni edessä 18,6 senttiä ja takana 4,5 senttiä. Lopputuloksena edessä pyörät ovat nyt 3,9 senttiä leveämmällä kuin takana.
Vanha ja uusi Smart kohtasivat.
 Smartista uusi rättäri
 Smartiin tulee monenlaisia älykännykällä toimivia applikaatioita. Yksi idea on lähettää muille Smartilla ajaville tieto sopivasta pysäköintipaikasta. Ottaen huomioon Smartin vähäisyys autokannassamme, tuosta ei ehkä ole kovin suurta apua Suomessa. Ehkäpä Smartin kuljettajista tulee oma heimonsa niin kuin rättärillä, Citroën 2CV:llä, ajavista on tullut.
 Älypuhelimen apua ja iloa ei voinut kokeilla, koska kännykkätoiminnot aktivoituvat vuoden 2015 puolella.
 Auto netistä
 Smartin voi ostaa internetin kautta. Siellä ei voi kustomoida autoa vaan tarjolla on muutama valmis malli. Auto haetaan sitten liikkeestä. Virallinen lausunto kuulu näin: ”Ei ole haluttu itse päättää mitä maailma haluaa vaan tehdään palvelua paremmaksi yleisöltä saadun palautteen mukaan.”
Smart Proxyn kojelauta.
 Smart vanhuksille?
 Olisiko Smartista ajokiksi vanhemmalle väestölle? Lasten muutettua pois kotoa vähenevät kuljetustarpeet. Mikäli eläkeläiset haluavat asua kaupungissa, heidän liikkumistarpeensa voi saada ratkaisun, joukkoliikenteen lisäksi, jostain pienestä kulkuvälineestä. Smartin etuina on suurempi valikoima mahdollisia kadunvarsipaikkoja ja mopoautoon verrattuna oikean auton suorituskyky.
 Sitten on muutama heikko kohta. Turvavyön esiin kaivaminen takavasemmalta on hankalaa. Onhan sitä sellaisiakin Mersuja, joissa turvavyön ojentaa varsi, miksei tässä? Lisäksi auto täristää mukulakiveyksellä.
 Kuitenkin, vankan korinsa ja lukuisien avustinjärjestelmiensä ansiosta Smart päihittää minkä tahansa mopoauton turvallisuudessa. Ajokortti-ikäiset, älkää edes harkitko mopoautoja.
Smart Passionin kojelauta.
 Smart teineille?
 Toistaiseksi laki ei anna mahdollisuutta muuntaa Smartia, tehoja kuristamalla, mopoautojen luokkaan. Mopoautojen lobbarit ovat EU:ssa vahvemmalla kuin Smartin ja sen taustalla olevan Mercedes-Benzin lobbarit. Hinta ei olisi valintatekijä. Käytettyjen mopoautojen hinnat ovat suurimmillaan korkeammat kuin uusien Smartien. Kun teini sitten täyttää 18 vuotta, hän voisi jatkaa ajamisiaan ajokortin saatuaan takaisin autoksi muunnetulla Smartilla.
Kojelaudan pintaa Smartissa.
 Varovasti sisällä
 Smartin sisätilojen verhoilu herättää epäilyksiä. Käyttäjien tulee olla varovaisia smoothiensa ja mäkkärieväidensä kanssa. Kun tuolle verhoilulle jotain kaatuu ja se pääsee imeytymään, pintaa on käytännössä mahdotonta puhdistaa.
 Smartin kuljetuskapasiteetista
 Toivottavasti Smartin kuljetuskapasiteettia ei ole laskettu pakkaamalla auto kuten esittelyvideossa on tehty? Kuljettaja ei näe oikealle, koska pahvilaatikko estää sen. Kts. video.
Uusi Smart Fortwo verrattuna edeltäjäänsä:
1998-2006
2007-2014
2015-
Pituus mm
Akseliväli mm
Leveys mm
Korkeus mm
Tavaratila l
Paino kg
Moottorit kW
Huippunopeus km/h
2509
1812
1516
1549
150-260
730
37/45/55 (Brabus)
135/150 (Brabus)
2695
1867
1559
1542
220-340
750
45/55/62/72 (Brabus)
145/155 (Brabus)
2695
1873
1663
1555
190-350
1150*
52/71
151
* Sallittu kokonaispaino.
Kommentit kaavalla etunimi.sukunimi(ÄT)studiolumi.com
 
Studio LUMI
Kuvat, teksti ja nettisivu Copyright Reino Laukkanen, Studio LUMI.
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com
Testiviesti.fi