Rantakirpun paluu
Smart Fortwo Cabrio
Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
Saisiko olla pätkä autoa?
Saisiko olla pätkä autoa?
Smartin Fortwo:sta on tehty uusi versio. Yleiseen tapaan tämäkin on edeltäjäänsä suurempi. Fortwo on silti kuin katettu rantakirppu, tuo lyhennetylle kuplavolkkarin alustalle tehty hupiauto. Toinen vertailukohde on mikroauto, Formula K.
Pienet autot herättävät ennakkoluuloja. Niitä pidetään turvattomina ja laiskoina. Niillä ei pysy muun liikenteen tahdissa. Mersun pikkuautovalikoima muokkaa uusiksi vanhat luulot. Smartit eivät ole isojen autojen pienennettyjä versioita kuten esimerkiksi Trabant oli. Pienen kaupunkiauton on täytettävä modernit turvallisuus- ja mukavuusstandardit. Smartin etu- ja takaylityksiä vailla olevalle korirakenteelle on annettu nimeksi Tridion. Se on ikäänkuin lintuhäkki, jonka sisällä matkustajat ovat. Liikkeelle lähdettäessä voi kuulla pari rapsahdusta nopeuden ylittäessä 20 km/h. Ovet lukkiutuvat antamaan lisää kiinteyttä avaruusristikkoon. Cabrioversiossa tämä on tärkeää, koska autolla voidaan ajaa myös kattokaaret poistettuina.
Kyllä Smartilla ennättää. Auto kulkee vaikka sataa neljääkymppiä, mutta olo on kuin arpakuutiolla ajaisi. Vaikutelmaa lisää auton kaksivärimaalaus, jossa harmaa ja musta vaihtelevat persoonallisesti. Jos nyt siitä vauhdista teen täysjarrutuksen, auto varmaan lähtee pyörimään kuin arpakuutio. Minkähän numeron saan ylimmäksi?
Katto auki.
Katto liukuu tuulilasin yläkohdasta aina tavaratilan päälle. Tässä vaiheessa myös kattokaaret on poistettu. Katon aukiolon määrää voi säätää halujen mukaan. Fortwo cabrio on siitä harvinainen kangaskattoinen, että katon voi avata ja sulkea myös vauhdissa. Aukiasennossa meluisuus lisääntyy hieman, ajoviimaa tulee jonkin verran myös ohjaamoon.
Penkit suojaavat ja tukevat.
Smartin penkeistä saa hyvän sivutuen. Ratista puuttuvat pysty- ja pituussuuntaiset säädöt. Asia on hoidettu istuimen säädöllä. Kun istuimen laittaa eteenpäin, se liukuu samalla ylöspäin. Vastaavasti siirto taaksepäin laskee istuinta alaspäin.
Vie nuoli kuvan päälle. Smartin kuljetuskapasiteetti kasvaa taittamalla matkustajan istuin alas.
Mittaristo on suunniteltu käytännöllisesti.
Kojelauta on suunniteltu samoilla periaatteilla kuin englantilaisautoissa 1960-luvulla. Symmetrian ansiosta ratin paikkaa on helppo muuttaa riippuen siitä, kumman puoleista ohjausta vientimaassa suositaan.
Mittariston valoshow.
Smartin mittaristo yöllisessä loistossaan.

Mittaristo on kuoriltaan kovasti samanlainen kuin muinaisessa Fiat 600:ssa, tuossa Pompannapiksi ristityssä legendassa.
Kattokaaret pois ja tilalle shampanjaa!
Kattokaarille on oma säilytyspaikkansa takaluukun sisällä. Niiden tilalla voi kuljettaa myös juomapulloja tai vaikka teleskooppivartisia kävelysauvoja.
Piknikille.
Pärekori ei oikein mahtunut aukosta sisään. Kädensijaa piti taivuttaa ja pulloja kallistaa. Sisätila on onneksi hieman korkeampi kuin aukon korkeus. Tavaratilan luukusta saa pöydän ja sillä on myös kohtuullinen kantavuus.
Virta-avain kuin Saabissa.
Koeajetussa mallissa oli viisivaihteinen Softouch-automaattivaihteisto. Automaattitoiminto kytkeytyy painamalla vaihdekepin vasemmanpuoleista nappia. Vaihteita voi halutessa valita myös käsisäätöisesti työntämällä keppiä eteenpäin ja taaksepäin. Kytkintä ei itse ajajan tarvitse käyttää, sen hoitaa automatiikka. Vaihteistossa on myös kickdown-toiminto, jolloin automatiikka ottaa käyttöön pykälää tai paria pienemmän vaihteen parantaen kiihtyvyyttä.
Et voi kadottaa luukkua.
Edestä löytyvät jäähdytys- ja tuulilasinpesunesteen säiliöt. Lampun vaihto käy myös kätevästi. Pientä luukkua on vaikea kadottaa, se kun on hihnalla kiinni autossa.
Smartilla on mukava ajella. Alusta kuin mikroautosta. Raideleveys on takana suurempi kuin edessä, samoin takarenkaat ovat leveämmät kuin edessä. En ajellut Cabriolla sorateillä, ihan vaan mukavuussyistä. Halusin välttyä puhdistamisen vaivasta, joka pöllyävästä hiekasta olisi seurannut. Ehkäpä hiekkaisen katon olisi saanut imurilla puhtaaksi. Kangaskattoista autoa ei kannata viedä pesuautomaattiin.
Moottorissa on tilavuutta aika tarkasti litran verran. Tehoja otetaan 52 kilowattia 5800 kierroksella minuutissa, suunnilleen 71 hevosvoimaa. Vääntöä löytyy 89 Nm. Kaupunkikulutukseksi ilmoitetaan 6,6 litraa, maantiellä 4,1 litraa ja yhdistetty kulutuslukema on 4,9 litraa sadalla kilometrillä. Hiilidioksidipäästöt ovat cabrio-versiolla välillä 116-122 g/km, kovakattoisella coupé-versiolla päästöt ovat hieman pienemmät: 112-118 g/km.
Helsinki Motor Show 2007:ssä marras-joulukuun vaihteessa esiteltiin tästä autosta diesel-versio, jonka yhdistetty kulutus on 3,3 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästö 88 g/km.
Muotoilija halusi Smartiin vetokoukun. Venekonsepti on mielenkiintoinen.
Takaosa täytyisi suunnitella uudestaan vetokoukkua varten.
Matkailuperäkärry Smartiin.
Muotoilija on päästänyt mielikuvituksensa valloilleen. Valitettavasti Smartiin ei voi kytkeä peräkärryä. Akselivälin lyhyys ja vähäinen keulapaino voisivat saada auton keulimaan nopeissa liikkeellelähtöyrityksissä. Traktoreiden kanssa puljanneet tietävät, että vetokoukun on oltava taka-akselin keskipisteen alapuolella keulan nousemisen ehkäisemiseksi. Ajatus on kyllä mielenkiintoinen. Vetokoukun puute voi selittyä myös takamoottorirakenteen ratkaisuilla. Kuplavolkkariin kyllä sai vetokoukun.
Piirroskuvat: Smart.
Smart on tehty vauraalle kaupunkilaiselle, jolla on henkisesti varaa ostaa pienempi auto kuin mihin hänen rahansa riittäisivät. Perinteinen agraariyhteiskunnan logiikka autonhankinnassa menee niin, että mitä enemmän on varaa laittaa auton ostoon, sitä isompi auto on ostettava. Sillä kelpaa ajaa maanteillä ja pihassa seisoessaan se kertoo koollaan omistajansa vauraudesta. Cityihminen joutuu taistelemaan pysäköintitilasta joka päivä. Kenelle kaupunkilainen leveilisi autollaan kun ihmiset ympärillä vaihtuvat joka päivä? Silläkö nyt voisi leveillä, ettei auto mahdu mihin tahansa koloon? Osa elämisen tasoa on se, että aikaa ei mene hukkaan pysäköintipaikan etsimiseen.
Uusi Smart Fortwo verrattuna edeltäjäänsä:
1998-2006
2007-
Pituus mm
Akseliväli mm
Leveys mm
Korkeus mm
Tavaratila l
Paino kg
Moottorit kW
Huippunopeus km/h
2509
1812
1516
1549
150-260
730
37/45/55 (Brabus)
135/150 (Brabus)
2695
1867
1559
1542
220-340
750
45/55/62/72 (Brabus)
145/155 (Brabus)
Kesällä 2007 koeajetun Smart Fortwo Cabrion Passion-version hinta 1.12.2007 on 18 500 euroa, verotusarvot ovat 300/465 euroa.
Smart Fortwo ja Forfour vuodesta 2015 eteenpäin,
artikkeli
suomeksi ja englanniksi.
Studio LUMI
Kuvat, teksti ja nettisivu Copyright Reino Laukkanen, Studio LUMI.
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com
Testiviesti.fi