Näyttelyarvio
David Bowie ja Hanoi Rocks kuvina
Logomo, Turku 20160722 – 20160807 ja Kaapeli, Helsinki 20160812 – 20160901
Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
Päivitetty 22. elokuuta 2016
 
David Bowie ja Hanoi Rocks valokuvanäyttely Logomossa 22.7.-7.8.2016
 
 Nyt ei tarvitse lähteä merta edemmäs Suomi-nimiseltä saarelta katsomaan rock-kuvia. Rannikkoseudulla järjestetään kaksi näyttelyä, joissa osaavien valokuvaajien otoksissa esiintyvät maailman tähdet, Hanoi Rocks ja David Bowie.
 
 Pojat jaksaa heilua
 Justin Thomasin ottamia Hanoi Rocks –kuvia on esillä enemmän kuin mitä jaksaa laskea. Kuvat eivät ole valokuvauksellisesti kovin tasokkaita, ei oivalluksia eikä paljastuksia, kahta kuvaa lukuun ottamatta. Kaikkihan tietävät heidän rock’n roll –lifestylensä. Ad-hd –oireyhtymää kiihdyttää erilaiset päihteet, eikä sitä häpeillä tuoda esiin.
 Kuvien pehmeys, epäterävyys, tuo ne samalle tasolle jokamiehen ottamien kuvien kanssa. Mielenkiintoisia niistä tekee vain se, että kohde on tunnettu. Elliott Erwittin sanoin: ”Pictures of borrowed interest”. Tuota on vaikea suomentaa yhtä napakasti, mutta jotenkin näin se menee: ”Kuvia, jotka ovat mielenkiintoisia sen vuoksi, ketä tai mitä ne esittävät”. Tämä tulee esiin siinä, että kumpaakin näyttelykokonaisuutta markkinoidaan kuvissa esiintyvien kohteiden nimillä, ei niinkään valokuvaajien nimillä.
 Ne kaksi mielenkiintoista, hauskaa kuvaa, ovatkin sitten hyvin ajatuksia herättäviä. Ensimmäisessä Razzle on löytänyt hänen nimeään sattumalta kantavan lehden, jonka tarkastelu tuottaa hupia ja yllättävän vastareaktion vieruskaverissa. Ilmeisesti Englannissa ei ole kovin toimivaa lakia epäsiveellisten julkaisujen levittämisen ehkäisemisestä. Toinen on kuva, jossa myös on lehti. Se saa rock-tähden aprikoimaan alkuperäänsä ja päinvastoin, se saa aprikoimaan rock-tähden alkuperää. Lisää ansiota tuo satunnainen ohikulkija, joka ymmärtää huumorin.
 
 Väärennös
 Muutamassa kuvassa Michael Monroe vie naiselta näyttämisen täydellisyyteen. Kauneudenhoitoalan tuotteiden ansiosta on samantekevää, onko lähtökohtana mies vai nainen, kummastakin voi tehdä vampin.
 Minua kiinnostaa tietää, mitä mieltä naiset ovat miesten yrityksestä käydä naisesta. Tulevatko miehet ”heidän alueelleen”? Yrittävätkö miehet mestaroida tätäkin aluetta? Kun mies muuttaa ulkoisen olemuksensa naiseksi, kyseessähän on ilmiselvästi väärennös. Tekijänoikeuslainsäädäntöä ei ole vielä tietääkseni sovellettu näihin tapauksiin. Ja kuka olisi asianomistaja? Yst.vast.sp-os.”etunimi”.”sukunimi””Ät” studiolumi.com”. Parhaat eli mielenkiintoisimmat kommentit julkaistaan, kunhan ehditään. Huomiota herättämättä?
 
 
 Tyylitietoinen tapaa tyylitietoisen
 Valokuvaaja Gavin Evansin tuotannosta on esillä 25 Bowie-kuvaa ja suuri videoesitys lähes liikkumattomista Bowien kasvoista. Kuvat kerrotaan otetun 1995 Time Out –lehdelle. Kyseessä on Helsinki This Week –tyyppinen ilmaisjakelulehti, jossa kerrotaan kaupungin ajankohtaisista tapahtumista. Koskahan HTW tekee vastaavanlaisen satsauksen?.
 Tarkkaa ajankohtaa kuvien otolle en löytänyt. Poikamaisen olemuksensa säilyttäneen Bowien viisikymppissynttäreitä vietettiin saman vuoden tammikuun kahdeksantena. Seuraavana vuonna Bowie nimettiin Rock and Roll Hall of Fameen.
 Bowien levytyshistoriaan suhteutettuna kuvaukset osuvat ajankohtaan, jolloin Black Tie White Noise, oli julkaistu 5. huhtikuuta 1993 ja syyskuun ensimmäisenä päivänä 1995 julkaistiin Bowielta 1. Outside-albumi. Seuraava, Earthling, julkaistiin 3. helmikuuta 1997.
 
 
 Rentoa meininkiä
 Tällä salatieteisiin uppoutuneella on (yllättäen) kaulassaan peruskristillinen risti. Marlboro maistui vielä tuolloin. Draamaa tuovat kuvat, joissa toisissa hän huutaa, toisissa pyytää hiljaisuutta. Bowie on äänessä ja hän haluaa tulla kuulluksi. Kuvissa Bowiella on viikset ja partaa, mitä harvoin on nähty. Edellinen kerta oli Baal-levyn teon aikoihin 1982. Piilolasien ansiosta emme näe silmälaseja, niiden käyttö jäi Ziggy Stardust -kauteen. Tämä tieto perustuu tietysti vain tänne kaukaiseen Suomeen kiirineisiin viesteihin.
 
 Changes
 1990-luvun alussa kuntoon laitettuja hampaita on ilo esitellä. Hollywood-standardin mukaisilla hampailla ei liene kuitenkaan yhtä helppoa soittaa kitaran kieliä. Purukaluston kuntoon laittoa saattoi motivoida avioituminen Iman Abdulmajidin kanssa vuonna 1992, josta todisteena on vasemman käden nimettömässä oleva sormus. Elo maailman kauneimpiin naisiin luetun puolison vierellä on antanut Bowielle uutta ajateltavaa ulkoasun suhteen. Ch-ch-ch-ch-Changes!.
 
 Big Brother
 Jättikokoisessa video-kuvassa hän on kuin itse Big Brother. Tuliko hänestä itsestään Isoveli, joka valvoo fanejaan, vai pystyvätkö ihailijat ottamaan etäisyyttä häneen? Valaistus saa Bowien kasvot näyttämään lampaan kallolta. Toinen taiteilija, Guy Peellaert, maalasi aikanaan kuvan Bowiesta koirana. Kuva päätyi vuonna 1974 julkaistun Diamond Dogs –LP:n kanneksi. Tällä levyllä on myös kappale Big Brother. On vaikea sanoa, etsikö Gavin Evans Bowien kasvoista yhtäläisyyksiä lampaan kalloon, ennemminkin kyseessä on seuraus käytetystä valaistuksesta ja Bowien kasvoista.
 
 Turhaa hypetystä
 Ylen Ykkösen Kultakuume-ohjelmassa kerrottiin tästä näyttelystä, että tunnin mittaisen kuvaussession aikana olisi otettu kymmenen tuhatta kuvaa. Uskallan epäillä tuota. Joko kuvaaja on tyhmä, tai hän pitää muita tyhminä, tai sitten (valokuvaajan, näyttelyn) tiedottaja haluaa lisätä hypetystä. Kymmenen tuhatta (10 000) jaettuna kuudellakymmenellä (60) minuutilla tekee minuuttia kohden suunnilleen sata kuusikymmentä kuusi kuvaa (166). Tuhat kuvaa tekisi sentään kohtuulliset, liki seitsemäntoista kuvaa minuuttia kohden. Olen kuullut puhuttavan myös useista tuhansista kuvista, joiden määrän lisääntyessä uskottavuus katoaa samaan tahtiin. Kameran pitäisi ”laulaa” koko ajan ja sitten ovat myös siirtymät eri lavasteiden ja kamerakaluston välillä. Otetaanko silloinkin kuvia?
 1996 tehtiin siirtymää filmin käytöstä sähköiseen tallentamiseen. Oliko siihen aikaan mahdollista tallentaa tällaisella laadulla edellä väitettyä määrää sähköisesti? En usko. Filmille kuvatessa, ja tässä tapauksessa todennäköisesti suuressa koossa, tulee vastaan myös filmin vaihto. Assistentit ovat hikoilleet kovasti täyttäessään ja tyhjentäessään kasetteja.
 Jos joku yrittää puolustella väitettä tuhansista kuvista tunnin aikana sillä, että olisi käytetty liikkuvaa kuvaa, voin sanoa, ettei sillä menetelmällä oteta teknisesti näin korkeatasoisia yksittäiskuvia.
 Tuhansien kuvien, taikka ”vain” tuhannen kuvan otto, tämänkaltaisessa kuvauksessa (mikäli näin olisi tapahtunut), kertoo, ettei valokuvaaja tiedä mitä on tekemässä, eikä hän käytännössä voi keskittyä työhönsä. Lopputulos kertoo kuitenkin toista, kuvaaja on saanut kuvattavan tuomaan persoonansa luontevasti esiin. Määrä ei korvaa laatua. Vähemmän on enemmän. Less is more.
 Lisäksi voidaan kysyä, pitääkö näin hyvin esiintymään tottuneesta todella ottaa tunnin aikana tuhansia kuvia? Ettäkö suurella määrällä kuvia saataisiin viimeisiin kuviin väsytettyä todellinen luonne? Ei siihen tuhansia kuvia tarvita, tunnissa, ja mikä lopulta on ihmisen todellinen luonne? M.O.T..
 
 
 Kameleontti
 Puheet siitä, että Bowie oli rockin kameleontti, pitäisi viimeinkin lopettaa. Kameleontti käyttää ominaisuuttaan sulautuakseen täydellisesti ympäristöönsä.
 Bowie teki kaikkensa erottuakseen ympäristöstään. Sen hän teki niin ulkonäöllään, vaatetuksellaan, kuin puheillaankin. Keinoja kaihtamatta ja turhia murehtimatta sitä, mitä muut siitä ajattelisivat. Puheidensa aiheuttaman vaikutuksen Bowie varmasti tajusi etukäteen, tiesi, mitä teki. Katumus tuli vastaan myöhempinä vuosina.
nbsp;Kameleontin ominaisuuksia löytyi niistä ihmisistä, jotka tulivat vaikuttuneiksi Bowien musiikista. Hänen vaikutuksensa levisi nopeasti ympäri maailmaa. Vastaavaa tukkamuodin vallankumousta oli koettu aikaisemmin kuusikymmenluvun puolivälissä, kun pojat kasvattivat Beatles-tukan, tai ainakin antoivat hiusten kasvaa sentin verran korvan päälle..
Hanoi Rocks ja David Bowie valokuvanäyttely Logomossa 22.7.-7.8.2016
 
Le Magicien du Rock. Paris Match 14.1.2016.
 Bowien kuoleman jälkeen ainakin Paris Match käytti Gavin Evansin näistä sessioista ottamaa kuvaa kansikuvanaan.
 Kansikuvan otsikkona oli:"Le Magicien du Rock". Rockin taikuri. Sisäsivuila juttu alkaa ostikolla:" Le Magicien aux milles visages". Tuhatkasvoinen taikuri.
 Ingressissä kerrotaan, kuinka Bowie laittoi itsensä loistavasti näyttämölle, mutta piti itsellään oman yksityiselämänsä.
 
Logomo, Turku, 22.7.-7.8.2016
Kaapeli, Helsinki, 12.8.-1.9.2016
 
 Linkkejä:  
Justin Thomas: Verkkosivut
Gavin Evans: Verkkosivut
Elliott Erwitt: Wkipedia-artikkeli suomeksi, Wkipedia-artikkeli englanniksi
   
   
Kommentit muodossa etunimi.sukunimi(ÄT)studiolumi.com
Facebook
Studio LUMI
Kuvat, teksti ja nettisivu Copyright Reino Laukkanen, Studio LUMI.
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com
Testiviesti.fi