Esittelyssä Peugeot 5008
Ranskalaista hemmottelua
Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
Päivitetty 11. heinäkuuta 2016
 
Peugeot 5008 huomio- ja saattovalot päällä.
 
 Ranskalaiset tunnetaan nautiskelijoina. Tietty suurpiirteisyys kuuluu elämään, samoin kohteliaat käytöstavat. Automaailmassa ranskalaisuus on tarkoittanut pehmeää kulkua yli epätasaisten pintojen.  Se on ikään kuin koneen kunnioitusta käyttäjäänsä kohtaan. Näkyykö tämä nykyajan ranskalaisessa autossa? Siitä otetaan nyt selvää.
 
 Meno maistuu
 Peugeot 5008:lla ajaessa ei juuri huomaa ajavansa ns. tila-autolla. Näkyvyys ulospäin on tietysti hyvä, ollaanhan nyt hieman tavallista korkeammalla. Auto ei silti kallistele mutkissa, ajaminen on yhtä vaivatonta kuin ns. tavallisilla henkilöautoilla.
 1600-kuutioinen bensiinimoottori liikuttaa autoa hyvin. Autoa saa myös 2000-kuutioisella, mutta sille ei ole tarvetta kuuden hengen kuormalla. Asia voisi olla toisin, mikäli pitäisi vetää painavaa peräkärryä tämän lisäksi. Täytyy myös huomata, että runsaan matkustajamäärän kanssa ei ajeta huolettomasti tai muuten ihmisten kesken syntyy eripuraa ja pahimmassa tapauksessa auton sisustaa joutuu puhdistamaan.
 Kylätien lisäksi myös auto on hiljainen. Näinkin isossa autossa on mahdollista keskustella sisällä kaikkien kanssa.
 Ovien suunnittelussa on selvästi onnistuttu, sillä ne menivät kiinni paiskomatta. Takaluukun sulkemisen oikealla voimalla oppii nopeasti eikä sitä voimaa paljoa tarvita. Kädet eivät likaannu, koska takaluukun sisäpuolella on syvennyksellä aikaansaatu kahva sekä vasemmalla että oikealla puolella.
 
Lasikatto antaa avaruuden tuntua.
 Naistenautossa lasikatto
 En voinut vastustaa kiusausta käyttää tuollaista otsikkoa. Lasikatto on 5008:n vetonaula. Mitä sitten naistenautolla tarkoitetaan? Koeajoreitin varrella näin Toyotan tila-auton, Previan, jonka ikkunassa oli tarra. Teksti, suomeksi käännettynä, kertoi seuraavaa: ”Ottaa kyytiin viisi kertaa enemmän naisia kuin Lamborghini”. Siinäpä oiva myyntilause.
 Kun esittelin, kuinka näppärästi katon saa näyttämään kaihtimen avulla tavalliselta katolta, sain kuulla vastalauseita. Katto piti olla läpinäkyvä. Uusi näkökulma kiehtoi testaajia. Kapeilla pikkuteillä korkeat puut vilistivät ohi ja kaupungissa arkkitehtuurin tarkastelu tuotti uusia löytöjä. Pilvien tarkkailu sopi erinomaiseksi ajanvietteeksi Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa asuville koehenkilöilleni, siellä kun taivas on suurimman osan ajasta tasaisen sininen, ellei hiekkamyrsky vaalenna sävyä. Innostuin jopa myymään autoa heille. Kuinka helppoa olisikaan tehdä tällä autolla arkkitehtuurikierroksia maailman korkeimpien rakennusten keskellä, lasikaton antaessa näkyvyyden ja ilmastoinnin huolehtiessa viileydestä.
 Myös meksikolaisvahvistuksemme oli mielissään uudesta ikkunasta. Hänen kokemusperäiset epäilynsä lasikaton soveltuvuudesta silloin, kun aurinko paistaa todella korkealta, saatoin kumota. Läpinäkyvä katto suodattaa 90 prosenttia auringon ultraviolettisäteilystä. Asia tuli ilmi, kun 5008 jäi kadunvarteen muutamaksi tunniksi. Takaisin tullessa auton sisätilat eivät olleet muuttuneet saunaa muistuttaviksi. Tästä ominaisuudesta huolimatta en jättäisi koiraa auton sisään odottelemaan.
 Mikäli valoa sisään päästävä katto tuntuu uhkaavan yksityisyyttä, voi ulkopuolisten katseilta suojautua nostamalla sivuikkunoiden kaihtimet ylös.
 
Takavalot ovat kuin karamellejä.
 Sähköhoitoa
 Tietokonepohjaiset ratkaisut tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia ajamista helpottaville toiminnoille. Mekaaniset ratkaisut eivät pääse lähellekään kaikkea sitä, mitä bitit voivat laittaa auton tekemään.  Kuljettaja pääsee helpolla, kun hänen ei tarvitse keksiä ja osata kaikkea sitä, mikä häntä auttaisi.
 Peugeot 5008 kompensoi kuljettajan puutteellista ajotaitoa järjestelmillä, jotka ovat nykyään lähes standardeja, varsinkin isommissa autoissa.
 ABS huolehtii pyörien pyörimisestä ja ohjautuvuudesta jarrutuksen aikana, varsinkin kitkan ollessa pieni.
 EBFD jakaa jarrutusvoimaa yksilöllisesti joka pyörälle. Järjestelmä tunnistaa hätätilanteen jarrupolkimen polkaisun nopeudesta ja tehostaa hidastumista.
 ASR käyttää jarruja estämään vetäviä pyöriä menettämästä pitoa kiihdytysten aikana. Auton suuntavakavuus on tätä hyödyntäen helpommin säilytettävissä.
 DSC tunnistaa auton kulkusuunnan ja ajajan haluaman kulkusuunnan välisen eron ja pyrkii toteuttamaan kuljettajan toiveen käyttäen jarruja ja moottorinohjausta. Fysiikan laeille se ei kuitenkaan lopulta voi mitään.
 Lumella ja mudassa ajo tuottaa ensikertalaiselle joskus ikäviä yllätyksiä. Tätä varten on erityinen lumella-ajoavustin, joka tunnistaa tilanteet, joissa osa pyöristä pyörii toisten ollessa liikkumattomia. Ohjekirja antaa silti ohjeen kytkeä DSC ja ASR väliaikaisesti pois päältä, kun niistä on etenemisen kannalta enempi haittaa kuin hyötyä.
 Tähän joukkoon kuuluu myös mäkilähtöavustin, joka pitää auton kaltevalla pinnalla paikallaan sen aikaa, kun kuljettaja siirtää jalkansa jarrulta kaasulle.
 Tasanopeussäädin on syytä opetella etukäteen ohjekirjasta. Ajon aikana sitä ei opi, koska koko säädin on näkymättömissä ohjauspyörän takana vasemmalla. Oikealla puolella on samanlainen säädin radiolle. Jossain vaiheessa ajoa nämä säätimet menivät mielessä sekaisin. Onneksi ei ollut varsinaista kiirettä tämän asian kohdalla.
 Kääntyvät etuvalot ovat erinomainen varuste jyrkissä kaarteissa. Mökkitiellä metsien keskellä ajaessa tämä herätti matkustajissa iloista mielenkiintoa. Tämä ratkaisu toimii vain xenon-valojen kanssa.
Varapyörää lukuun ottamatta jokaisen renkaan venttiilissä sijaitseva rengaspaineen ilmaisin varoittaa alhaisesta paineesta.

 Sähkötoiminen pysäköintijarru on mielenkiintoinen laite. Se toimii automaattisesti, mihin on vain luotettava. Mekaaniseen tottuneena aktivoin sen kuitenkin aina ennen autosta poistumista, eikä liikkeellelähtö onnistunut ilman deaktivoimista.
 
Tarkka kuutiotilavuus on 1598 cm3
 Vaihtamatta paras
 Peugeot 5008 on saatavilla kolmella erilaisella vaihteistolla varustettuna. Kuusipykäläinen käsivalintainen vaihteisto, sähköinen vaihteisto ja Porsche Tiptronic System -automaattivaihteisto, jollainen koeajoautossa oli.  Automaatin D-asennossa ajo oli luontevaa, välityssuhteet osuivat kohdalleen, eikä vaihteiston toiminta häirinnyt ajoa. Kerran kiihdytettäessä rampilta Kehä ykköselle vaihde tuntui, sallitun nopeuden saavutettuamme, jäävän liian isolle pykälälle. Siitä selvisi käyttämällä käsivaihteiston puolta. Oliko autossa vika? Ohjekirja kertoo seuraavaa: ”Jos vapautat kaasupolkimen terävästi, vaihteisto ei vaihda turvallisuussyistä isommalle vaihteelle”.
 Vaihteistolle on kaksi lisäasetusta Sport ja Snow. Sport-asetuksella ajo muuttuu kulmikkaammaksi, hiukan levottomammaksi.  Reagointi on herkempää ja ajo tuntuu dynaamisemmalta. Snow-asetuksella ajo on korostetun rauhallista. Tätä tyyliä käsikirja suosittelee liukkaisiin olosuhteisiin.  Yleensä vesi on silloin läsnä, muodossa jos toisessa ja pahimmillaan asfaltin tilalla on mutaa.
 
Kaksi esimerkkiä HUD-näytön antamasta tiedosta.
 Vasemmanpuoleisessa kuvassa HUD-näyttö kertoo vauhtia olevan 8 km/h, käännös on 50 metrin kuluttua, eikä tasanopeussäädin ole päällä.
 Oikeanpuoleisessa kuvassa vauhtia on 14 km/h, 40 metrin päästä olet perillä ja tasanopeussäätimeen on asetettu alin arvo eli 40 km/h.
 Samaan aikaan näkökentässä
 Heijastuva mittarinäyttö, eli HUD, eli Head-Up Display, on sotalentokoneissa hyväsi havaittu laite. Ei sillä että autoilijan pitäisi olla aggressiivinen, vaan että kuljettaja voisi paremmin keskittyä lainsäädännön ja reitillä pysymisen vaatimuksiin.
 Kuljettajan edessä, sopivasti näkökentässä ajon aikana, on läpinäkyvä levy, jolle heijastetaan tietoa. Auton nopeus, tasanopeussäätimen ja nopeudenrajoittimen tiedot, välimatka edellä ajavaan sekä navigaattorin antamat ohjeet. Tiedot eivät näy muille autossa olijoille. Se miellytti erityisesti. Usein tila-autoissa kojelaudan keskellä on iso mittari, jonka numeroista kellä milloinkin on jotain sanomista. Yleensä negatiivista. Nyt kuljettaja huolehtii ajamisesta ja matkustajat saavat keksiä parempaa ajanvietettä.
 Kuljettajalle on sisällä kaksi taustapeiliä. Alemmalla, isolla taustapeilillä näkee auton läpi myös takana tulevan liikenteen. Ylemmällä laajakulmapeilillä näkee kerralla kaikki matkustajat.
Edestä, sivulta ja miksei myös takaa.
 Tilankäyttö monipuolista
 Kolmannen penkkirivin istuimet ovat erilliset, samoin keskimmäiset. Keskimmäisen rivin penkit liukuvat pituussuunnassa ja selkänojat ovat säädettävissä. Normaalin istuma-asennon lisäksi löytyy lepoasento, jossa on mukava ottaa pienet torkut. Etupenkkien selkänojissa on lentokonetyyliset alas laskeutuvat pöydät. Sisätiloissa on lukuisia säilytyspaikkoja pienille tavaroille.
 Ilmastointi on vakiovarusteena kaikissa malleissa. Valinnaisena varusteena saa mahdollisuuden kahteen eri lämpötilaan, kummallekin etupenkkiläiselle omansa. Lisäksi takamatkustajille on omat säädettävät ilmakanavansa.
 Kahden henkilön kuormalla venerantaan vietiin airot, sähköperämoottori ja pelastusliivit. Airot mahtuivat sisään kaatamalla keskirivin penkeistä keskimmäinen ja viemällä lavat keskikonsolin oikealta puolelta ohi. Etupenkin matkustaja suojasi kädellään konsolia mahdollisilta hankaamisesta tulevilta vaurioilta. Toinen vaihtoehto olisi ollut kaataa oikeanpuoleiset penkit, jolloin matkustaja olisi istunut kuljettajan takana.
Tavaratilan yksityiskohtia on mietetty.
 Tavaratilasta löytyy sidontalenkkejä, joiden avulla kuorman voi kiinnittää tukevasti paikoilleen. Näihin lenkkeihin voi kiinnittää lisävarusteena myytävän verkon. Saatavilla on myös kattoon kiinnitettävä verkko, joka vedetään alas estämään ylimpiä tavaroita jatkamasta matkaansa, kun muu auto pysähtyy. Ostoskasseille on omat koukkunsa. Toinen tavaratilan valoista onkin kolossaan latautuva käsivalaisin.


 Kolmas rivi toden sanoo
 Tila-autojen kolmannen istuinrivin on usein kerrottu olevan ainoastaan lapsille tarkoitettu. Tällä tarkoitettaneen pienikokoisia ihmisiä. Peugeot 5008:n seitsemännellä istuinpaikalla istui aluksi keskikokoinen nainen. Tietyssä vaiheessa hän tunsi istuneensa siellä tarpeeksi. Yllätyksekseni sinne kipusi koripalloilua harrastava meksikolaisvahvistuksemme, joka viihtyi paikalla kauemmin kuin mitä pelkän vitsin vuoksi olisi ollut tarpeellista. Itse asiassa hän viihtyi taaimmaisella penkillä koko useamman sadan kilometrin maantiematkan ajan.
 
Peruutuskameran viivat ovat kiinteät.
 Helpotusta pysäköintipaikan löytämiseen
 Kaupungin ahtailla kaduilla pysäköintipaikan löytäminen on vaikeaa. Vielä vaikeampaa on arvioida, onko tila riittävän iso käytettäväksi. Peugeot 5008:sta löytyy järjestelmä, tutka oletan, joka ilmoittaa esteiden välisistä tyhjistä paikoista ja vieläpä tilaan mahtumisen vaikeusasteesta.
 Pysäköintitutkan saa joko pelkästään taakse tai myös eteen, jolloin autoon tulee taakse peruutuskamera. Monitoiminäyttöön ilmestyy silloin kuva, jonka päällä on erilaisia viivoja. Vihreät viivat osoittavat, minne auto olisi menossa suoraan peruutettaessa, siniset viivat näyttävät suurimman kääntösäteen mukaisen tilantarpeen.  Keltaiset viivat osoittavat suositeltavan etäisyyden takana olevaan ja punaiset viivat kielivät takana olevan esteen olevan n. 30 senttimetrin päässä. Joskus tunti siltä, että samanlainen kamera olisi hyvä olla suunnattuna eteenpäin, kun autoa liikutellaan ahtaissa paikoissa.
 
Komentokeskus
 Liikkuva kotistereo
 Puhelimen voi kytkeä Bluetoothin avulla auton radiotoimintoihin. Se, kuinka paljon puhelin ja auto tekevät yhteistyötä, on tarkistettavissa etukäteen englanninkieliseltä servicing.peugeot -nettisivuilta.
 AAudiojärjestelmään voi kytkeä normaalin liitäntäjohdon avulla sekä omat musiikkisoittimet että iPod-soittimen ja muistitikun. Tiedostoja voi hallita ohjauspylväässä olevalla säätimellä sekä audiojärjestelmän paneelista. Ohjelmatiedot ovat näkyvissä kojelaudan keskellä olevalla näytöllä. Ohjaamossa laitteisiin saa virtaa kahdesta 12V:n liitännästä ja tavaratilassa yhdestä liitännästä.
 Keskimmäisen penkkirivin laitimmaiset matkustajat voivat nauttia multimedia-esityksistä, mikäli tämä vaihtoehto on ruksittu autoa tilatessa lisävarustelistalle. Kummassakin etupenkin pääntuessa on silloin 7-tuumainen näyttö ja ääni kuuluu langattomista kuulokkeista, joiden yhtäaikaista latausta varten nuo ohjaamon kaksi 12V liitäntää ovat kätevät. Molemmilla voi olla eri ohjelmansa ja toisaalta kumpikin voi katsella yhtä aikaa samaa ohjelmaa.
 Peugeot 5008 olisi lauluautona parempi, mikäli cd-soitin näyttäisi monitoiminäytössä karaoke-levyn tiedot. Kyseisenlaisen kiekon asettaminen soittimeen aiheutti vain tekstin: ”CD unreadable”.
Satelliittien saattelemana
 Peugeot 5008:n navigaattori opastaa perille SD HC –kortin sisältämien karttojen avulla. Päivityksiä tulee vähintään kerran vuodessa. Kortti vaatii oman High Capacity -kortinlukijansa, joka liitetään PC-tietokoneen USB-porttiin.
 Kun aikanaan navigaattorit olivat erillisiä laitteita, huomattiin ristiriita tämän antaman nopeustiedon ja auton nopeusmittarin antaman tiedon välillä. Peugeot 5008 ei ilmoita navigaattorillaan auton nopeutta. Nopeus kerrotaan perinteiseen tapaan auton antamien tietojen perusteella, mittarivirheineen.
 Koskahan saamme autoihin nopeusnäytön, joka on realistinen? Navigaattorin avulla voitaisiin saada todellinen nopeus, jota vertaamalla auton antamaan tietoon saataisiin korjauskerroin, jolla auton antamaa tietoa korjattaisiin ohjelmallisesti. Jatkuvaa satelliittiyhteyttä ei tarvittaisi, korjauskerroin tarkistettaisiin silloin tällöin.
 
Sisätilat ovat valoisat myös pimeän aikaan.
Virtuaalista suunnittelua ja unelmointia
 Peugeotin sivuilla voi käydä tekemässä testin, mitä unelmien Peugeot 5008 maksaa. Laitoin pohjaksi kalliimman Allure-mallin. Kalliimpi lienee tässäkin tapauksessa monipuolisempi ja ylellisempi. Hinta oli tässä vaiheessa 31 127,86 euroa. Moottoriksi valitsin 120 kW:n eli 165 hevosvoiman 1,6 L e-THP:n. Voima siirtyy siitä kuusivaihteisen automaatin kautta eteenpäin. Hinta oli nyt 37 822,68 euroa.
 Ahtojäänvalkoinen perusväri ei olisi maksanut mitään. Halusin kuitenkin jotain muuta ja ne muut värit maksoivat kukin 692,04 euroa, paitsi helmiäisvalkoinen, jonka hinta 782,59 euroa. Mahtaisikohan kateellinen naapuri huomata näiden kahden valkoisen välistä eroa? Valitsin kuitenkin tuulenpuuskan sinisen värin. Nyt oltiin luvussa 38 514,72 euroa.
 Suomessa istuinten verhoilumateriaalina on lisähinnaton tummanharmaa Tramontane Strada –kangas. Englantilaisilla oli vielä viikko EU-kansaäänestyksen jälkeen mahdollisuus valita 1570 puntaa eli n. 1880,55 euroa maksava nahkaverhoilu, jonka mukaldna saa etupenkeille lämmityksen. Lisävarusteista valitsin kaikki, paitsi 18-tuumaiset kevytmetallivanteet. Kokonaishinnaksi tuli 39 756,51 euroa.
 
Takaa, sivulta ja miksei myös edestä.
 
 Mittavertailu: Pituus mm Leveys mm
 Korkeus mm
Peugeot 5008 4529 1837/2118* 1644
Ford Grand C-Max 4519 1828/ ?* 1642
SEAT Alhambra 4854 1904/2081* 1740
VW Golf, perusmalli v. 2016 4260 1800/ ?* 1450
    *sivupeileistä mitattuna
 Linkkejä:
 
Viralliset suomenkieliset sivut: http://www.peugeot.fi/showroom/5008/tila-auto/
Bluetooth-yhteensopivuus:  
http://www.servicing.peugeot.co.uk/peugeot-connect-bluetooth-compatibility/
   
Kommentit muodossa etunimi.sukunimi(ÄT)studiolumi.com
Facebook
Studio LUMI
Kuvat, teksti ja nettisivu Copyright Reino Laukkanen, Studio LUMI.
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com
Testiviesti.fi