Vertailussa pääkaupunkiseudun karting-radat
Kovaa menoa kartingradalla
Teksti ja kuvat Reino Laukkanen
Tuntuuko olo tuhnuiselta? Tuntuuko siltä, ettei mitään oikein tapahdu? Lähde ajamaan kartingia, pölyt karisevat ja olo tuntuu reippaalta.
Pääkaupunkiseudulla on kolme sisäkartingrataa, VM Karting Center Vantaalla sekä Formula Center Helsinki Myllypurossa ja Kart’In Club Käpylässä. Kaikissa pääsee kokeilemaan rata-ajoa oikeilla kilpa-autoilla vähin kustannuksin. VMKC:n ja KIC:n yhteydessä on ravintola- ja saunatilat, FCH:n vastaavat palvelut hoitaa yhteistyökumppani Arena Center radan läheisyydessä.
Ajamaan voi mennä yksin tai ryhmässä. Kaikissa paikoissa löytyy erilaisia kisapaketteja 10 minuutin ajosta täyteen kisaohjelmaan lämmitys- ja aika-ajojen kautta loppukilpailuun. Lopuksi mukaan saa kierrosajat tuhannesosien tarkkuudella.
Kilpaa pommisuojassa
Formula Centerin luolamaisessa tilassa sijaitseva rata on nykyisellään 320 metriä pitkä. Rata on vertailun kapein. Tiukoissa mutkissa autoa on vaikea saada kääntymään, jos ajolinja on väärä. Jarruttaminen kesken käännöksen auttaa. Tällöin takapyörät irrottavat otteensa ja auto kääntyy kuin henkilöauto käsijarrukäännöksellä. Tämä ei kuitenkaan ole nopein tapa edetä. Toisaalta pysähtyminen on vieläkin hitaampi tapa edetä.
Liikennelaitoksen varikolla
Kart’In Clubin radalla on pituutta tällä hetkellä 420 metriä. FCH:n rataan verrattuna leveyttä on enemmän, samoin mutkia ja suoraa. Ainut tiukka mutka on varikkosuoran päässä. Siellä ovat myös kuljettajan kannalta vertailun parhaat väliaikataulut oikein F1-tyyliin. Voi kuitenkin käydä niin, että seuraava kierros on pilalla, jos keskittyy niihin liikaa.
Kartingille oma halli
VM Karting Centerin rataprofiili on pysyvä. Kaarteissa on kanttarit kuten formularadoilla ja radan ulkopuolella on sepeliä. Vertailun pisimmällä, leveimmällä ja nopeimmalla radalla on pituutta 530 metriä.
Pukuhuoneissa ei ole säilytyskaappeja. Arvotavara on tuotava radan vierustan säilytyskaappeihin, joka maksaa 50 senttiä. Haalarissa ei ole taskua kaapin avaimelle. Kypärät ja kypärähuput ovat eri paikoissa, äkkinäinen voi unohtaa laittaa kypärähupun päähänsä.
Ajajan kannalta
FCH:n rata on betonipintainen ja joissain kohtaa pomppuisa. Kapea rata on helppo hahmottaa vierellä olevien seinien ansiosta. Tiukat mutkat kysyvät käsilihaksia ellei sovella edellä kerrottua ajotapaa.
KIC:n radalla on helppo pysyä rataa reunustavien suurten punaisten ja valkoisten muovipalikoiden ansiosta. Ajo on käsille vertailun kevyintä.
VMKC:n ajoväylää ei aina ole helppo hahmottaa. Mustan ajoväylän laidat on tehty mustista palkeista. Nopeuden takia radan täysi hyödyntäminen vaatii luottamusta ajotaitoihin.

Jarruvalo on vain FCH:n ja KIC:n autoissa. Ainoastaan KIC:n autoissa on niskatuki peräkolarin varalta.
Katsojan kannalta
FCH:n katsomo sijaitsee eristämättömän lasiseinän takana. Meteli on kova, korvatulpat on oltava mukana. Kisaa on hankala seurata. Radasta näkyy katsomoon kaksi suoraa ja ainoastaan kohti tullessaan saa selville, miten ajajat kilpailevat toisiinsa nähden. Radalta näkyy televisiokuvaa, josta on vaikea hahmottaa, mistä kohtaa tilanteet ovat. Tulostaulu auttaa.
Helpointa kisan seuraaminen on KIC:n katsomosta. Näkymä avautuu radan pitkältä sivulta rataa ylempää lasiseinän takaa, jossa autojen äänet eivät häiritse. Tulosruutuja on runsaasti. Ainoastaan KIC:n autoissa on numerokyltit myös takana.
VMKC:n katsomo sijaitsee radan lyhyellä sivulla äänieristettynä lasiseinän takana. Ajajien keskinäinen järjestys selviää usein vasta ohiajon jälkeen. Radan puoleisessa katsomossa on tuoleja ja penkkejä, mutta tulostaulua ei sinne näy. Tulostaulun numerot ovat pieniä ja lisäksi ylhäällä, joten niiden lukeminen ei ajajalta onnistu kunnolla ajon aikana. Tulostaulu onkin tarkoitettu lähinnä ratamestarille.
Fiilikset kertovat
Jos kartingrata olisi yhteiskuntaluokka, olisi Formula Center Helsinki työväenluokkaa, VM Karting Center keskiluokkaa ja Kart’In Club yläluokkaa. Toisaalta, jos kartingrata olisi musiikkia, olisi FCH hevimusiikkia, VMKC Kari Tapiota ja KIC Christina Aguileraa.
Kun pyörähdät tai tarvitset muuten apua, pysy ajokissasi ja nosta käsi pystyyn. Älä nouse pois.
HINTATIETOJA
Kertakäynti on suhteessa kalliimpaa kuin sitoutumalla käymään vaikkapa kymmenen kertaa. Ryhmille ja erilaisille kilpailuille löytyy omat pakettinsa.
Nettisivujen mukaan FCH:ssa voi maksaa ajonsa Smartum-liikuntaseteleillä sekä Luottokunnan Virikeseteleillä. VMKC:ssä ajot voi maksaa Smartumin Liikunta- ja kulttuuriseteleillä ja Saldo-Maksukortilla sekä Luottokunnan Virikeseteleillä ja Virikekortilla.Tarkemmat tiedot palveluiden tarjoajien nettisivuilta.
1 AJOKERTA, 10 minuuttia
FCH 12 euroa.
KIC Ei-jäsenet 20 euroa aikuinen, 15 euroa lapsi (125-150 cm).
Klubijäsenet: 15 euroa aikuinen, 12 euroa lapsi (125-150 cm) + silverjäsenyys 16,00 euroa/vuosi.
VMKC 19 euroa. Klubijäsenille 14 euroa, klubijäsenyys 20 euroa / vuosi.
10 AJOKERTAA halvimmillaan
FCH 100 euroa. Maksettava kerralla. 10 euroa / ajokerta.
KIC Aikuiset: 166 euroa. Silver-jäsenyys 16 euroa, jonka lisäksi jokainen ajokerta, 15 euroa, maksetaan erikseen. 16,60 euroa / ajokerta.
Lapset: 136 euroa. Silver-jäsenyys 16 euroa, jonka lisäksi jokainen ajokerta, 12 euroa, maksetaan erikseen. 13,60 euroa / ajokerta.
VMKC 160 euroa. 10 ajokerran sarjakortti. Maksettava kerralla. 16 euroa / ajokerta.
20 AJOKERTAA halvimmillaan
FCH 190 euroa. Maksettava kerralla. 9,5 euroa / ajokerta.
KIC Aikuiset 316 euroa. Silver-jäsenyys 16 euroa, jonka lisäksi jokainen ajokerta, 15 euroa, maksetaan erikseen. 15,80 euroa / ajokerta.
Lapset 256 euroa. Silver-jäsenyys 16 euroa, jonka lisäksi jokainen ajokerta, 12 euroa, maksetaan erikseen. 12,80 euroa / ajokerta.
VMKC 320 euroa. 2 x 10 ajokerran sarjakortti. 16 euroa / ajokerta. Tai sitten hankkimalla klubijäsenyyden, 20 euroa, jolloin yksittäinen ajokerta maksaa 14 euroa. Kokonaishinnaksi tulee 300 euroa eli 15 euroa / ajokerta.
Tarkemmat hinnastotiedot netistä:
Formula Center Helsinki
Kart'in Club
VM Karting Club
Alkuperäinen artikkeli julkaistu Vantaan Energian asiakaslehdessä Energia virtaa syksyllä 2010. Tiedot tarkistettu keväällä 2014.
 
Kommentit kaavalla etunimi.sukunimi(ÄT)studiolumi.com
 



Sivujen teksti, kuvat ja toteutus: Copyright Reino Laukkanen
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com