Juhannusautona hybridi, yhdistelmäajoneuvo
Toyota Prius
Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
Toyota Prius juhannusautona
Yleensä keskikesän juhlaa lähdetään viettämään kauas pohjoiseen millä tahansa kulkupelillä, usein ns. kesäautolla. Pääasia että päästään juhlimaan kuten ennenkin. Tällä kertaa jotain oli toisin, autona oli tulevaisuudesta tullut hybridi, Toyota Prius.
Avainasia
Priuksen mukana tulee avain, kuten yleensä on tapana autojen kanssa. Toiminnoiltaan se on kuitenkin tavanomaista pitemmälle viety. Kun lähestyt Priusta avain taskussasi, voit kävellä suoraan ovelle ja vetää kahvasta, lukittuna ollut auto avautuu. Tällä voi luoda itsestä hyvän jätkän imagon, olit sitten mies tai nainen. Ellet kerro tempun salaisuutta, uskovat lähistöllä olevat ihmiset sinun luottavan heihin niin paljon, ettet lukitse autoasi. Tällä ominaisuudella on sekin etu, ettei kaupasta tullessa tarvitse laskea kasseja maahan, jotta ne voisi laittaa autoon sisään.
Avaimelle on kojelaudassa pieni lokero. Auto kyllä käynnistyy, vaikka avain olisi taskussa, mutta mikäli vaatteet ovat tiukat, on parempi laittaa avain sille varatulle paikalle.
Sisätilat
Ajajan paikalle asettuessa eteen avautuu tumman harmaa lakeus. Siinä missä yleensä ovat mittarit, onkin tasaista pintaa. Mittarinäyttö on sijoitettu kauas eteen kaltevan tuulilasin ja korin yhtymäkohtaan. Ajamisessa tarvittavia numerotietoja katsotaan ratin yli, eikä läpi, kuten tavallisesti. Tästä seuraa se etu, ettei ratin pystysiirto vaikuta mittareiden näkymiseen, ellei sitten lyhytselkäinen säädä rattia yläasentoon, mikä ei ole kovin viisasta. Silloin ajamisesta tulee väsyttävää.
Mittarit kaukana edessä.
Vie nuoli kuvan päälle.
Kaukana olevien mittareiden tieto tulee pääasiassa vain kuljettajalle. Muu väki ei osallistu ajonopeuden tarkkailuun. Kojelaudan keskellä on monitoiminäyttö, josta riittää ihmeteltävää matkustajillekin. Seitsemän tuuman eli n. 17,8 sentin värinäyttö toimii DVD-satelliittinavigointijärjestelmän, bensiini- ja sähkömoottorien tilatietojen, lämmitys- ja ilmastointilaitteen sekä puhelimen tietojen antajana. Näytön kielen voi valita kymmenestä vaihtoehdosta, joihin ei vielä kuulu armas kotikielemme. Hybridiautojen harvinaisuuden takia suosituin ohjelma on tarkkailla moottoreiden yhteistoimintaa.
Tilaa tavaroille.
Priuksesta löytyy paljon säilytystilaa pienille tavaroille. Pienet limsapullot ja tölkit ovat Priuksen erityisessä suojeluksessa. Edessä istuvien välissä on kyynärnoja, josta avautuvat luukut antavat muotoillut tilat neljälle tölkille, joista puolet on takamatkustajille. Lisäksi kyynärnojassa on isompi laatikko vapaamuotoisemmille tavaroille. Etumatkustajan edessä on kaksi kannellista laatikkoa. Istuinlämmittimien ja virtapistokkeen paikkaa joutui aluksi etsimään. Ne löytyvät etumatkustajien polvien välissä olevasta kohoumasta, ikään kuin ne olisivat suunnittelussa jääneet viimeiseksi.
Vie nuoli kuvan päälle. Etumatkustajien pienille tavaroille on paljon säilytystilaa. Turvatyynyn sijoittaminen ei ole vienyt lokeroilta tilaa.
Takaistuimia voi säätää ainoastaan kääntämällä selkänojia eteenpäin kahdessa osassa. Keskeltä voi taittaa keskimmäisen matkustajan puuttuessa kyynärnojan. Kun takaistuimet taittaa alas ja sulkee takaluukun, löytyy tasaista vaakapintaa 150 sentin verran. Enemmän nukkumatilaa saa, kun asettuu lävistäjän suuntaisesti, diagonaalisesti, jalat takaoikealla ja pää vasemman takaoven kohdalle. Useampi aikuinen ei tässä tilassa nuku ellei kyseessä ole vahva rakkaussuhde.
Vie nuoli kuvan päälle. Palalla vanerilevyä voi kasvattaa nukkumatilan pituutta parilla kymmenellä sentillä.
Takapuskuri ei tee suurta kynnystä tavaratilaan. Tässä mielessä se muistuttaa legendaarista Saab Ysisatasta. Takapuskurin ja taka-akselin välissä on laatikko, johon mahtuu paljon tavaraa pois silmistä.
Juhannusvarustuksessa siellä kulki neljä mäyräkoiraa ja tilaa riitti vielä kahdelle puolitoistalitraiselle pullolle.
Vie nuoli kuvan päälle. Mäyräkoirien takana ovat auton akut.
Äänentoistolaitteet ovat juhannuskäytössäkin riittävät, ellei sitten halua olla häirikkö. JBL-audiojärjestelmä koostuu FM/AM(Finnish music-American music)-radiosta ja 6 levyn cd-vaihtajasta. Automaattinen äänenvoimakkuuden säätö pitää äänitason säädettynä ympäristömelusta huolimatta 9 kaiuttimen kautta.
Hybridi-autosta on yksi etu. Autossa voi oleskella ja kuunnella musiikkia ja urheilua ilmastoidussa tilassa ilman pelkoa akun tyhjenemisestä. Kun sähköjärjestelmä huomaa voimanlähteensä hiipuvan, pyörähtää bensiinimoottori käyntiin. Sitten on ajajan omatunnosta kiinni, kuinka paljon hän kunnioittaa lakeja ja asetuksia tyhjäkäyntikiellosta.
Sisävalot ovat onneksi runsaat. Kun ovet aukaisee, näkee kyllä ottaa kaikki tavaransa pois.
Ajaminen
Priuksen vaihteenvalitsin
Ajaminen ei eroa paljoa automaattivaihteisella bensiiniautolla ajamisesta. Erikoisinta on käyttää pientä vaihteenvalitsinta, joy-stickiä, tai sanoisinko namiskuukkelia. Se näyttäisi toimivan kuten Ferrarin kulissivaihde, mutta vaikutelman ei pidä antaa hämätä. Namiskuukkelille on vain yksi lepoasento. Aloittelija luulee, että siirrettäessä namiskuukkeli D-asentoon eteenpäin ajoa varten, se myös jää sinne D-asentoon. Näin vain ei käy. Valitsin palautuu takaisin lepoasentoon. Siinä sitä sitten lirputellaan monta kertaa D-asentoon, kunnes kuljettaja tajuaa yritystensä turhuuden.
Namiskuukkelin vaihdekaavio on hieman outo. Eteenpäin menoa varten valitsinta pitää käyttää ala-asennossa eli ikään kuin peruuttaisi. Vastaavasti peruutettaessa valitsinta käytetään ylöspäin, jonka mieltää eteenpäin menoksi. Ottakaa eteenne paperiarkki ja piirtäkää eteenpäin suunnattu nuoli. Piirtäkää vastaavasti taaksepäin suuntautuva nuoli. Nostakaa paperi eteenne, ymmärrätte mitä tarkoitan.
Ajaminen tuskin voi olla yksinkertaisempaa. Vilautat vipstaakia D:lle tai R:lle ja säätelet menoa kaasulla, jarrulla ja ohjauspyörällä. Peruutettaessa kuuluu kova piippaus, jota et voi olla kuulematta, mikäli lääkäri on hyväksynyt sinut ajajaksi. Elektroniikka säätelee liikkumiseen käytettäviä voimanlähteitä. Lähdet liikkeelle sähkön avulla. Et herätä pahennusta ympäristössäsi. Ylipäätään et herätä ketään. Voit säätää auton kulkemaan pelkällä sähkömoottorilla. Polttomoottori tulee apuun, kun olet häipynyt näköpiiristä. Liikennevaloissa saatat säikähtää, kun moottori sammuu. Ei hätää, lähdet valoista ilman ongelmia. Ajon aikana toiminnat vaihtelevat hyvinkin nopeasti. Akut latautuvat jarrutustilanteissa. Namiskuukkelilla voi säätää polttomoottorin lataamaan erityisellä tarmolla akkuja. Tätä voi hyödyntää alamäkijarruna. Toiminto lisää polttoaineen kulutusta, mikäli se jää päälle tasamaalle siirryttäessä. Säätimen jäämistä latausasentoon ei huomaa kovin helposti. Sen huomaa siitä, kun tasanopeutta ei millään saa kytkettyä. Järjestelmän pitäisi huomauttaa kuljettajaa paremmin, sillä akkujen teholataus lisää polttoaineen kulutusta. Kaupunkioloissa se voi olla tarpeen, kun ajomatkat ovat lyhyitä ja liikkuminen tapahtuu suurelta osin sähkön avulla. Maantieajossa akut latautuvat nopeasti.
Toinen tapa lisätä polttoaineen kulutusta on unohtaa käsijarru päälle. Käsijarru on sikäli väärä nimi, että sitä hoidellaan vasemmalla jalalla. Prius ei valita päällä olevasta jarrusta, kulku vain on jotenkin tahmeaa.
Elektroniikka piti huolen, etteivät akut päässeet tyhjenemään hälyttävästi. Mikäli auton sääti kulkemaan pelkällä sähköllä, sitä riemua ei riittänyt niin pitkälle, kuin opaskirja lupasi. Polttomoottori käynnistyi masentavan aikaisin. Niin ja sitten se kotiin majapaikkaan tulo. Kyllä Prius on varsinainen anopin unelma, kun pihaan voi ajaa sähkön avulla yömyöhään aiheuttamatta meteliä.
Jousitus on napakka. Nykytiet ovat pääosin niin hyviä, että auto kuin auto selviää kuljetustehtävästä, ellei mitään yllättävää tapahdu.
Akuista näkee yhden seinämän nostamalla tavaratilan laatikon pois.
Oma juhannuskeikkani tuli tehtyä täyteen kuormatulla autolla eikä siinä revitelty. Hiekkatiellä ilmeni kuitenkin vaikeuksia. Nimismiehen kiharat, nuo sorateiden pikku aallot, saivat jousituksen sekoamaan. Nimismiehen kiharoiksi kutsutaan päällystämättömille teille muodostuvia, perättäisiä, yleensä säännöllisen välimatkan välein muodostuvia harjanteita. Etäisyys harjalta toiselle vaihtelee suunnilleen 10 sentistä 30 senttiin. Oli hieman epämiellyttävää ajaa, kun auto ei pysynyt tiessä kiinni, onneksi tätä ei tapahtunut mutkassa. Oikean etupenkin ja takapenkin yhdistetty jarrujärjestelmä piti huolen matkanopeuden pysymisestä riskitason alapuolella.
Nimismiehen kiharoita soratiellä.
Mitä ajomukavuuteen muuten tulee, ovat Priuksen penkit kovanpuoleiset. Useamman tunnin yhtämittainen istuminen puuduttaa takaliston. Tällaista ongelmaa ei tietysti esiinny, mikäli kuuluu Iron Butt –hiippakuntaan. Olen kyllä harjoitellut kestävyyttä muutaman vuosikymmenen ajamalla ympäri vuoden kovalla polkupyörän satulalla, mutta ei siitä näytä olevan apua tähän vaivaan.
Moottori
Priuksen moottori
Voimanlähde on kaksijakoinen, autossa on tavanomainen polttomoottori sekä sähkömoottori. Näiden kahden voimaa sovittaa yhteen elektroniikka. Polttomoottorin tilavuus on 1,5 litraa ja tehoa siitä tulee 57 kilowattia eli 77 hevosvoimaa, vääntömomenttia löytyy 115 Nm. 500 voltin sähkömoottori antaa parhaimmillaan 50 kW, 68 hv, vääntömomenttia löytyy huikeat 400 Nm. Ei ihme, että Toyota on saanut lukuisia palkintoja tästä Hybrid Synergy Drive –tekniikastaan. Niin, kerran oli aika, jolloin japanilaiset tekivät kopioita läntisestä moottoritekniikasta. Moottorin jatkeena on elektronisesti ohjattu jatkuvasti muuttuvavälityksinen portaaton CVT-vaihteisto.
Polttoaineen kulutus on todella pientä. Tehtaan ilmoituksen mukaan kaupunkikulutus on 5 litraa sadalla kilometrillä. Maantiekulutukseksi väitetään vain 4,2 litraa samalla matkalla. Auton ajotietokone osoitti lukemaa 5,1 Keski-Suomeen tehdyltä juhannusreissulta. Ensimmäiset pari sataa kilometriä taittuivat pääkaupunkiseudulla. Polttoainemittari osoittaa kulutuksen perättäisillä suunnikkailla. Kaupungissa kesti 170 kilometriä, ennen kuin ensimmäinen palkki hävisi. Hiukan kyllä ihmetytti ennen sitä, että onko kaikki ihan kunnossa, kun polttoainetta ei tunnu kuluvan. Maantiellä ensimmäinen palkki hävisi 150 kilometrin jälkeen.
Ulkokuori
Priuksen ulkonäköä ei voi sanoa puoleensa vetäväksi. Sen korimuoto on yhdistelmä useasta vakiintuneesta korityypistä. Sen takia sitä ei voi mielessään viedä mihinkään tuttuun lokeroon. Katto jatkuu taakse asti loppua kohden alaspäin kaartuen. Takaa sivulta katsottuna se näyttäisi olevan fastback, vähän kuin Volkswagen Type 3 1600 Fastback (valmistusvuodet 1966-73), mutta sitten Priuksessa onkin neljä ovea sivulla. Se ei sovi 1960-70 –lukujen fastback-tyyliin. Farmari ei Prius myöskään ole, edellä mainitusta syystä. Tila-auto se ei myöskään ole, koska mitat eivät ole erityisen isot. Voimakkaasti alaspäin kaartuva keula vie arvokkuutta pois. Etuvalot eivät ole minkään geometrisen peruskappaleen muotoiset, jotenkin ne näyttävät enemmänkin teknisen pakon sanelemilta kuin estetiikan. Ulkomuoto viittaa hyötyajoneuvoon, mutta ei Prius ole myöskään pakettiauto.
Ei Prius suinkaan ole yksin tämän korimuodon kanssa, Fordiltakin löytyy vastaavanmuotoinen auto, Focus.
Kananmunan kuorta muistuttavalla korilla on yksi suuri etu. Se on tavattoman tukeva. Sivulla olevat ikkuna-aukot ovat hyvin lähellä kolmiomuotoa. Tuulilasin sivuilta taaksepäin lähtevät pilarit ovat paksut. Ettei korista tulisi liian korkea, laskeutuu niiden välissä oleva katon muodostava pelti alaspäin, tehden kaksi taitosta ennen katon keskiosaa. Mahdetaankohan tätä autoa koskaan tehdä kattoluukullisena? Nykyisellä katolla se ei taida onnistua.
Vie nuoli kuvan päälle. Näet Priuksen sisävalaistuksessa.
Matala profiili
Prius ei ole ulkomuodoltaan järin puoleensa vetävä, ei edes sympaattinen. Priuksen matala profiili voi olla hyvä ratkaisu, jotta hybridiautot saataisiin yleistymään. Kaikki tehdään enempää huutamatta. Sisustuksessa ei ole käytetty ylellisyyttä uhkuvia materiaaleja. Ainut, mitä voi pitää laatua korostavana, on John B. Lansingin perustaman äänentoistoyrityksen logo A-pilareissa. Se on varmaan pitänyt lisätä myönnytyksenä yhteistyöoikeudesta. Kun auton sulkee, ei syty valoshowta. Vain yksi valojen välähdys.
Välähdys tulevasta
Tässä on yksi mahdollinen suunta autojen kehitykselle. Koskahan tämä auto päätyy autokeräilijöiden talleihin? Odotan innolla vaikkapa Teemu Selänteen valitsevan tämän ajokikseen. Kauanko menee, kun Priukset ovat korttelirallaajien vakiokalustoa? Jenkeissä näitä jo tuunataan. Liekkimaalauksissa liekit ovat vihreän väriset.
 
Studio LUMI
Kuvat, teksti ja nettisivu Copyright Reino Laukkanen, Studio LUMI.
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com
Testiviesti.fi