Esittelyssä Mercedes-Benz X
Puuttunut lenkki
Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
20. marraskuuta 2017. Päivitetty 26 marraskuuta 2017 loppuosan lisätekstillä.
 
 
 Esirippu on auennut. Daimler AG esittelee viimein Mercedes-Benz –autovalikoimastaan puuttuneen lenkin. X-malliksi ristitty tuote siirtää lopullisesti autovalmistajan yhden korimallin tuottajasta kaikenlaisten autojen valmistajien joukkoon.
 X-sarjasta löytyy lujaa avolavaista työkonetta ja ulkoilmassa viihtyvien ihmisten vapaa-ajan kuljetinta. Ohjaamo on aina neliovinen. Sisällä on penkkejä kahdessa rivissä ja takamatkustajilla on tilavat oltavat. Tällöin auto on rekisteröity viidelle ja reunimmaiset takapenkit ovat lasten turvaistuimia varten Isofix-yhteensopivia.  Mallia saa myös ilman takapenkkiä, jolloin tavaroita voi kuljettaa lukitussa tilassa ja auton hintakin on halvempi
 
  X-sarja on tehty yhteistyössä Nissanin kanssa pohjautuen heidän Navara-malliinsa. Äkkinäinen voisi luulla X-mallin tehdyn vain lisäämällä Mersun tähti keulalle. Näin ei kuitenkaan ole. Yksikään pelti ei ole vaihtokelpoinen Navaran ja X:n välillä. Takaovien ikkunoiden alareuna on ainoa muotoiluelementti, joka jotenkin on yhteinen.
 
  Lanseerausvaiheessa X-sarjalaisiin on tarjolla kaksi nelisylinteristä moottoria. 2.3-litraisen commonrail-dieselin voi valita joko yhdellä turboahtimella 120 kW/163 hv:n tehon kehittävän X 220 d –verson tai kaksiahtimisen 140 kW/190 hv:n kehittävän X 250 d –version. Molemmat voimanlähteet käyvät niin takavetoisiin kuin kytkettävällä nelivedolla varustettuihin malleihin. Vakiovaihteistona on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. 7-vaihteisen automaatin saa ruksata listalta X 250 d:tä ja X 250 d 4Maticia ostaessa.
  Mercedes-Benz Vansin johtajan Volker Mornhinwegin visioissa X-sarjalaisiin kuuluu voimakas kuusisylinterinen moottori. Tällainen voimanlähde saadaan vuoden 2018 puolivälissä keulaan X 350 d –mallin mukana. V6-dieselmoottori tuottaa 190 kW/258 hv tehon ja 550 Nm:n väännön. 4Matic-neliveto ja 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto ovat silloin vakiovarusteena.
 
  Lehdistötiedote tiivistää ulkonäön näin: ”Pitkä akseliväli, lyhyt etu- ja pitkä takaylitys, korkea ja voimakkaasti muotoiltu konepelti, lokasuojia kohti jatkuvat etuvaloumpiot ja matkustamon sijoittelu takapainotteisesti korostavat auton voimakasta, eteenpäin suuntautuvaa liikettä. Dynaamista vaikutelmaa vahvistavat lihaksikkaat, veistokselliset korin muodot, yhdeksän näyttävän ulkovärin valikoima sekä 17–19-tuumaiset pyörät”.
  Nämä muotoiluperiaatteet yhdistettiin ennen urheiluautoihin, nyt ne yhdistetään kuormajuhtiin. Tuo luonnehdinta sopisi vaikkapa E Type Jaguariin, vain pyöräkoko on päivitetty.
  Muotojen luonnehdinnan lisäksi ajettavuus yhdistää X-sarjan klassisiin urheiluautoihin. Koska samoilla rautajousilla on pystyttävä kannattelemaan kuormaa aina 1042 kg:an asti, tuntuvat tien epätasaisuudet tyhjänä ajettaessa istumalihaksissa.
 
  Yhteistä X-sarjan ja Navaran kanssa ovat tikapuurunko, sähkö/elektroniikkajärjestelmien perusarkkitehtuuri, tietyt rungon sisemmät osat, nelisylinteristen moottoreiden voimansiirtolinja, designin kannalta merkityksettömät sisätilan osat sekä istuinten rakenne. Alustan sovitusta ja hallintalaitteita on mukautettu X-sarjaa varten.
 
  Etu- ja taka-akselirakenteet ovat Mercedes-Benzin omaa valmistetta. Maavara on pyritty pitämään niin suurena kuin mahdollista ja vahviketta on laitettu sinne, missä sitä tarvitaan.
  X-sarjalaisen alusta on helppo suojata alumiinilevyillä. Moottorin alta kannattaa vaihtaa muovinen suojus alumiiniseen. Rungon palkeista löytyy valmiiksi kierteet, joihin pultit voi kiristää. Kritiikkiä sai oikeanpuoleisen etupyörän takaa pilkottavat kaksi johtoa, jotka sinänsä ovat suojakuoren sisällä, mutta joihin renkaasta kohdistuu soraa ja vettä.
  Kannattaisikohan sittenkin sijoittaa rahaa ennemmin mökkitien parantamiseen kuin maksukyvyn rajoilla olevaan autoon? Toisaalta huonokuntoinen mökkitie toimii esteenä tai vähintäänkin haittana kutsumattomille vieraille. Niin pahoille kuin hyvillekin.
 
  Pirteimmänvärinen X-sarjalainen on danakilinpunainen. Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa, Pure, Progressive, Power, on vakiona DSR-alamäkihidastin ja alennusvaihde.
 

  X-sarjalaisen pyöränaukot ovat Navaraa pienemmät, akseleiden ulosjoustot ovat Navaraa suuremmat.
  Konseptimallissa takavalot kiersivät myös takaluukun ympärillä. Niistä on tuotantomallissa luovuttu arvatenkin käytännöllisyys- ja kustannussyistä.
  Eri malliversiot erottaa toisistaan takapuskurien avulla. Musta puskuri kuuluu Pure-versioon, Progressive-tasolla, kuten kuvassa, puskuri on korinvärinen ja Power-version puskuri on kromikoristeltu.
  Kun X-sarjalaisen tilaa ilman takapuskuria, avautuu takaluukku 180 astetta. Tiedotteen mukaan ”akseleiden väliin mahtuu eurokokoinen standardoitu kuormalava”. Toivon tämän tarkoittavan, että eurolava mahtuu pyöränkoteloiden väliin.
  Ainoana keskikokoisena pick-up’ina kuormatilan valaistus on vakiovaruste. Kolmanteen jarruvaloon on sijoitettu led-valot, jotka laitetaan päälle keskikonsoliin sijoitetulla kytkimellä.
  X-sarjalaisien mäennousukyky on 100 %. Tämä ei tarkoita, että X:llä pääsee läpi kaikista mahdollisista jyrkistä esteistä. 100 prosenttia tarkoittaa, että esimerkiksi kymmenen metrin matkalla tie tai ajoura kohoaa kymmenen metriä. Tällöin kyseessä on kuuluisa 45 asteen kulma, jollaista yleisiltä teiltä ei löydy. 7-10 asteen mäet ovat Pohjoismaissa jyrkimpiä mitä löytyy.
  Nousu mäessä edellyttää tietysti riittävän kitkan löytymistä. Jos vain voi vähänkin ottaa vauhtia ennen jyrkkää mäkeä, voi vähemmälläkin kitkalla selättää vaikeat olosuhteet. Taka-akselille saa lisävarusteena tasauspyörästön lukon, joka rauhoittaa takapyöriä kitkan määrän vaihdellessa eri puolilla autoa. Kattavalta lisävarustelistalta ei löytynyt vinssiä. Mikään ei ole täydellistä.
 
  Asvalttiviidakoissa ja kivikylissä
  On oletettavaa, että X-sarjalainen ihastuttaa ihmisiä, jotka haluavat tulla autollaan myös ihmisten ilmoille. Ylvään ulkonäön lisäksi autosta löytyy monia järjestelmiä, jotka helpottavat selviämistä ahtailla parkkipaikoilla ja liikenneruuhkissa.
  Aktiivinen jarruavustin, kaista-avustin ja liikennemerkkiavustin ovat vakiovarusteena. Tämän lisäksi perävaunuavustin, rengaspaineen valvontajärjestelmä, hätäkutsumahdollisuus, vakionopeudensäädin sekä led-ajovalot rauhoittavat kuljettajan mieltä poistaen ylimääräistä säätämistä ajamisesta. Peruutuskamera yhdessä 360 asteen ympäristönvalvontajärjestelmän kanssa auttaa peltikolhujen välttämisessä.
  Comand Online –multimediajärjestelmä käyttää kovalevypohjaisia navigointi- ja paikannustietoja. Mercedes me –palvelu antaa tietoa edessä olevista ruuhkista. Kuljettaja voi keskittyä ajamiseen, kun palvelu kertoo ruuhkan pituuden sekä vaihtoehtoisen reitin ohi ajoneuvotiivistymän. Näytössä on 3D-kuva yhdessä rakennetun ympäristön näyttökuvien kanssa. Aktiivinen autoilija voi omalla SD-kortillaan tallentaa ja syöttää omat reittisuunnitelmansa. 8,4-tuumaiseen näyttöön saadaan tarvittaessa neljä erilaista reittivaihtoehtoa, joista yksi on optimoitu taloudellisimmaksi.
 
  Yhteenveto
  Tieteisfantasiaa lähentelevillä ominaisuuksilla varustettu työ- ja vapaa-ajan väline. Ei askeetikoille.
 
Tekniset tiedot
Mercedes-Benz X
Pituus 5340 mm. Leveys 1920 mm. Korkeus 1819 mm. Akseliväli 3150 mm.
Lavan pituus 1587 mm. Lavan korkeus 474 mm. Maksimikuorma 1042 kg.
Jarrullisen perävaunun paino 3500 kg.
Kahluusyvyys 600 mm.
Hinnat 5. lokakuuta 2017
2-paikkaiset pakettiautot, kokonaishinnat 47 724,59 - 60 879,63 euroa.
5-paikkaiset pakettiautot (kaksikäyttöautot), kokonaishinnat 61 592,53 - 78 937,28 euroa.
 
Aloitussivulle.
Autosivun alkuun.
Kommentit kaavalla etunimi.sukunimi(ÄT)studiolumi.com
Facebook
.
Studio LUMI
Kuvat, teksti ja nettisivu Copyright Reino Laukkanen, Studio LUMI.
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com
Testiviesti.fi