Esittelyssä Mercedes-AMG GLE 63S 4MATIC Coupé
Valkoinen valas
Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
Päivitetty 9. tammikuuta 2016
 
Mercedes-AMG GLE Coupé 63S 4Matic. Yksityiskohdat ovat paljastavia.
 
 Miltä tuntuisi ajaa autolla, jossa on hevosvoimia 4-6 kertaa enemmän kuin keskimääräisessä perusautossa? Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC Coupé antaa kuljettajansa haltuun 430 kilowattia, hevosvoimissa ilmaistuna 585. Yleensä näitä hevosvoimamääriä löytyy unelmien matalista kaksipaikkaisista urheiluautoista. Nyt tuollainen tehomäärä on tehdastekoisessa maasturissa.
Renkaat täyttävät pyöränaukot.  Kuinka tällaiset tehot saadaan hyötykäyttöön? Ulommaisina ketjussa ovat renkaat. GLE Coupé on tässä suhteessa hyvin varustettu. Renkaiden kosketuspinta tiehen on mahdollisimman suuri. Leveyttä ja pituutta on runsaasti. Leveillä renkailla on kuitenkin helppo löytää tienpinnasta vaikka naula tai muu renkaan rikkova esine kuin kapeammilla
 Tavaratilan lattiassa on luukku, jonka alla ei olekaan vararengasta. Yksi selitys puuttumiseen on se, että niitä pitäisi olla kahta eri kokoa, edessä ja takana kun on erikokoiset renkaat. Eturenkaiden tyyppimerkintä on 275/45 R 21 ja takarenkaiden 315/40 R 21. Ellei tämä riitä, voi lisävarustelistalta ruksia itselleen 22-tuumaiset vanteet, eteen 285/40 R22 ja taakse 325/35 R22. Sillä koolla vanteet jäävät vain puoli tuumaa pienemmäksi kuin mitä joukkoliikenteen busseissa käytetään. 
Jotkut autovalmistajat käyttävät kapoisia, väliaikaiseen käyttöön tarkoitettuja vararenkaita. Mercedes-AMG:n tapauksessa kokoero saattaisi muuttaa ajo-ominaisuuksia liian paljon ja miltä se nyt näyttäisi, jos tällä autolla linkuttaisi hiljaa hissukseen?  Kapeakin vararengas olisi GLE Coupén vannekoossa iso.
 Ikävään tilanteeseen voi varautua etukäteen hankkimalla R66 Run Flatrenkaat. Muussa tapauksessa voi turvautua vakiovarusteena olevaan Tirefit-renkaanpaikkaussarjaan, joka sisältää sähkötoimisen kompressorin.
Mitä tällaiset renkaat maksavat?
275/45 R21: 207,70 – 293 euroa, 2 kpl 415,40 – 586,20 euroa
315/40 R 21: Conticrosscontact Lx Sport, 328,10 euroa, 2 kpl 656,20 euroa
315/40 R21: Pirelli P Zero: 389,10 euroa, 2 kpl 778,20 euroa
285/40 R22: Continental Sportcontact 5p, yksi rengas 337,70 – 408,50 euroa, 2 kpl 675,40 – 817 euroa
325/35 R22: Continental Sportcontact 5p, yksi rengas 340 euroa, 2 kpl 680 euroa
Hintatiedot syksyltä 2015.
Tilaa muunnoksille
 Tyhjäksi jääneen vararenkaan tilaa voisi hyödyntää esimerkiksi vaihtoehtoisen polttoaineen sijoituspaikkana. Muutostyötä helpottaa, kun toiselle polttoaineelle saadaan säiliö puuttuvan vararenkaan paikalle. Mercedes-Benz ei ole ilmoittanut tällaisesta polttoainevaihtoehdosta, jälkiasennuksia tekeville yrityksille tällainen rakenteen suoma mahdollisuus on eduksi.
 Mikäli tämän auton sisätilat eivät riitä, voi GLE Coupé’sta tehdä limusiinin. Silloin nämä hirmuiset tehot voi hyödyntää antamaan koko komeudelle riittävän suorituskyvyn. Voi myös ajatella, että AMG-versiot ovat valmiina limusiiniversioita varten. Ei tarvitse muuta kuin katkaista auto ja laittaa väliin asiakkaan haluama metrimäärä lisää tilaa.
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC Coupé viheriön laidalla.
 Koeajotilaisuudessa oli mukana myös GLE 350 d 4MATIC Coupé.

 Vaihda autoa ajon aikana
 Useat sähköiset järjestelmät toimivat väliportaana kuljettajan käskyille. Dynamic Select antaa kuljettajan käyttöön viisi erilaista moottorin ja ilmajousituksen asetusta, joiden avulla auton luonne muuttuu leppoisasta räyhäkkääseen. Comfort-asetus tekee autosta Mercedes-Benzin sedanien kaltaisen rauhallisen etenijän, jonka kyydissä matkustajat viihtyvät. Slippery-asetus auttaa selviytymään veden eri olomuotojen tehdessä kosketuksensa tien pintaan. Talvella tätä valintaa kuljettaja arvostanee kaikkein eniten. Sport-asetus nopeuttaa auton reagointia kuljettajan käskyihin. Ohjauksesta tulee tunnokkaampi ja maavara pienenee.  Valinnaisvarusteena oleva Sport+-asetus korostaa näitä piirteitä. Lyhyen koeajon aikana näiden kahden Sport-asetuksen eroa oli vaikea todentaa.
 Jos näistä eri asetuksista ei löydä mieleistään, voi kuljettaja säätää haluamansa reagointitason Individual-asetukseksi. Toiveena olisi saada mahdolliseksi lukita Comfort-asento päälle niitä kertoja varten, kun auton antaa tottumattomien käyttöön. Yhdeksänvaihteinen 9G-Tronic - vaihteisto yhdessä kiinteän 4Matic-nelivedon kanssa.
 Tiellä huomattua
 Eteenpäin mentäessä huomasin mielenkiintoisen piirteen. Kahtakymppiä on vaikea ajaa, kun auto ajaisi mieluummin kolmeakymppiä. Toisaalta moottoritiellä voi ajaa sataakahtakymppiä, auto ei pyri menemään kovempaa, ellei kuljettaja niin halua. Ilmanvastuksestako tämä pelkästään johtuu?
 Moottoritiellä voi simuloida pienen tien ohituksia ajamalla hetken vaikkapa hiljaa ajavan rekan perässä ja sopivan hetken tullessa tehdä ohitus. Kun tällä autolla tekee nopean ohituksen aloitusnopeuden ollessa yhdeksänkympin tuntumassa, voi ohi päästyä huomata mittarissa olevan sataviisikymppiä, ennen kuin on edes aika palata omalle kaistalle. Ohitukset ovat tarvittaessa nopeita.
Päivä paistaa, tuuli käy etelästä.
 Vai että kuorma-auton keula?
Pieni otanta
 Kuvauspaikkaa etsiessä päädyin kuluttajatutkimuksen kannalta ihanteellisesti golf-kentälle, paikkaan, jossa GLE Coupén asiakaskuntaa tuntuisi löytyvän. Mercedes-Benzin uuden muotoilusuunnan mukaisesti keula on aiempaa pystympi. Pelaajat kommentoivat tätä sanomalla, että onpa ruma, näyttää kuorma-autolta. Kukaan ei tullut lähemmäksi katsomaan. Suuremman joukon keskuudesta olisi varmaan löytynyt suopeampia kommentteja.
Puistokäytävä on hieno paikka kuvaamiselle.
 Muotojen kehityksestä
 Pelkistetysti autojen muodot ovat vuosikymmenten aikana kehittyneet seuraavalla tavalla. Autojen korit ovat muuttuneet irrallisten osien kokoelmasta yhtenäiseksi pinnaksi, kuoreksi, johon eri osien välit ikään kuin piirretään yhä ohuemmilla viivoilla. Yksi tapa havainnoida autojen kehitystä on tarkkailla, kuinka korin osat liittyvät toisiinsa. Muodon on jatkuttava osasta toiseen. Mitä isompi auto, sitä pitemmät harjanteet ja syvänteet autoon mahtuvat. Niitä ei tarkoituksellisesti pilkota pienemmiksi, toisin kuin A- ja B-segmentin autoissa joskus tehdään. Mercedes- AMG GLE 63 S 4MATIC Coupé kuuluu J-segmenttiin.
 Siihen nähden minua hieman ihmetyttää koeajoauton takaluukun istuvuus koriin nähden. Mikään ei näköjään ole täydellistä. Parempi tuo istuvuus on kuitenkin kuin monessa pienemmän tuotantosarjan täysiverisessä, ja kalliimmassa, urheiluautossa. Toisenlaisella tiivisteellä ja lukon asetuksella tuo ehkä korjautuisi.
Valkoista arkkitehtuuuria.
 GLE Coupé männikkökankaalla valkoisen rakennuksen edustalla. Alakuvassa sama näkymä kojelaudan infonäytössä..
Lintuperspektiivistä.
 Jälkisanat
 GLE Coupé toi mieleeni nimen Valkoinen valas. Auto on suuri ja voimakas. Se on riittävän iso mahduttaakseen sisäänsä viisi ihmistä kohtuullisin matkatavaroin. Auto on pullea kuin täyteen puhallettu ilmapallo.
 Säästän teidät klikkaukselta ja laitan tähän sen, mitä Wikipedia kertoo asiasta aiheesta Valkoinen valas.
 ”Moby Dick – valkoinen valas on vuonna 1956 valmistunut englanninkielinen elokuva. Se perustuu Herman Melvillen kirjoittamaan samannimiseen romaaniin Moby Dick. Elokuva kertoo 1800-luvun valaanpyyntialuksen kapteeni Ahabista, jolla on pakkomielle pyydystää tarunhohtoinen Moby Dick, täysin valkoinen kaskelotti. Tarujen mukaan kaskelotti, jolla on valkoinen läikkä, on erittäin aggressiivinen ja vaarallinen. Moby Dick on täysin valkoinen. Mukaan laivalle lähtee tarinan kertojana toimiva nuori mies nimeltä Ishmael. Elokuvan on ohjannut John Huston ja käsikirjoittaneet John Huston ja Ray Bradbury.”.
 
Tekniset tiedot
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC Coupé
Moottori 5461 cm³. Teho 430 kW 585 hv kierrosluvulla 5500 1/min.
Vääntö 760 Nm kierroslukualueella 750-5250 1/min. CO₂ 278 g/km.
Polttoaineen kulutus, kaupunki 15,8 l/100km, maantie 9,7 l/100 km, yhdistetty 11,9 l/100 km.
Pituus 4819 mm. Leveys 1935 mm. Korkeus normaalitasossa 1796 mm.
Tavaratila 650-1720 litraa. Omapaino 2350 kg, kantavuus 700 kg.
Suuri sallittu vetopaino, jarruton 700 kg, jarrullinen 3500 kg.
Hinta 1. tammikuuta 2016
Autoveroton sis. alv. 131 750,-. Arvioitu autovero 102 900,56,-
Kokonaishinta 234 650,56 ,-. Vapaa autoetu 3 500,-. Käyttöetu 3 335,-
 
Aloitussivulle.
Autosivun alkuun.
Kommentit kaavalla etunimi.sukunimi(ÄT)studiolumi.com
Facebook
.
Studio LUMI
Kuvat, teksti ja nettisivu Copyright Reino Laukkanen, Studio LUMI.
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com
Testiviesti.fi