Maakaasulla menoksi
Teksti ja kuvat: Reino Laukkanen
Ilmastonmuutos vaikuttaa yhä enemmän kansalaisten elämään, vaikkei olisikaan varsinainen vihersielu. Yllättävät sääilmiöt saavat hämmentyneenä kysymään, mikä vuodenaika onkaan kyseessä? Syksyllä 2007 tehty autoveromuutos antaa ajateltavaa ainakin uutta autoa hankkivalle. Jatkossa autojen verokohteluun vaikuttaa yhä enemmän se, kuinka paljon kulkupeli kuluttaa polttoainetta ja tuottaa hiilidioksidia. Bensiinin korvaajaksi etsitään vaihtoehtoja, yksi niistä on maakaasu. Paineistettua maakaasua käytettäessä ei synny ollenkaan hiukkas-, rikkioksidi- tai raskasmetallipäästöjä. Hiilidioksidin ja typenoksidien määrä on vähäisempi kuin muilla fossiilisilla polttoaineilla.
Maakaasukäyttöisiä autoja on tehty aiemmin jälkiasennustöinä. Nykyään niitä on saatavana suoraan autovalmistajien myyntiverkkojen kautta. Hinnat ovat 10–30 % kalliimmat kuin vastaavilla bensiinikäyttöisillä malleilla. Paljon ajaville kahta eri käyttövoimaa (bi-fuel) hyödyntävä ratkaisu tulee taloudellisesti edulliseksi. Maakaasuautolla ei ole käyttövoimaveroa ja polttoaineen hinta on saman kilometrimäärän ajamiseen tarvittavan bensiinin hintaan verrattuna suunnilleen puolet. Jakeluasemia on tällä hetkellä Etelä-Suomessa, niiden määrä on kuitenkin kasvussa.
Helsinki Motor Show 2007:ssä esittelivät Mercedes-Benz ja Hummer omat maakaasuversionsa.
Mercedes-Benz E 200 NGT
Mercedes-Benz E 200 NGT
Maakaasun eli käytännössä metaanin tankkaus sujuu tuttuun tapaan, letku vain on hieman toisenlainen.
Mercedes-Benz E 200 NGT ei eroa turvallisuudessa ja mukavuudessa tavallisemmasta versiostaan. Auton maakaasutankin tyhjettyä muuttuu käyttövoima automaattisesti bensiinille. Paineistetun maakaasun säiliöt vievät sen tilan, joka ennen oli varapyörää varten.
Hummer
Ympäristöihmisten maalitauluna pidetystä Hummerista on tehty Suomessa Euroopan markkinoita varten bi-fuel –versio. Asialla ovat Markkinointi Varha Ky yhteistyössä hollantilaisen Prins-yhtiön kanssa. Maakaasu yleistyy myös bussien voimanlähteenä.
Maakaasuautot ovat tuttu näky Ruotsissa ja Keski-Euroopassa. Maahantuontimuodollisuudet ovat suunnilleen samat kuin muillakin autoilla. Jälkiasennustöistä on oltava viranomaisen vaatimat dokumentit. On myös mahdollista muuttaa Suomessa rekisterissä oleva auto maakaasukäyttöiseksi. Autorekisterikeskus AKE:n kautta saa tiedot asennuksissa vaadittavista dokumenteista ja hyväksytyistä asennusliikkeistä.
Maakaasutekniikkaa esiteltiin Helsinki Motor Show 2007:ssä.

Studio LUMI

Sivujen teksti, kuvat ja toteutus: Copyright Reino Laukkanen

www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com