Jaguar XF Perinteikäs automalli uudistuu
Tässäkö Jaguarin pelastus?
Jaguar XF
Ford-yhtymä on tehnyt parhaansa saadakseen Jaguar-osaston hyvään myyntikuntoon. XF:n pitäisi pelastaa perinteikkään automerkin maine.

Päämäärään päästäkseen ovat muotoilijat etsineet aiemmista Jaguareista tyypillisiä piirteitä. Korin suunnittelussa on silti haluttu luoda uusi muotokieli, jossa luovutaan sedan-malleille tyypillisestä kolmesta erillisestä osasta. Konepellin kohoumat luovat mielikuvaa lihaksikkuudesta. Nelivalojärjestelmä tuo mieleen isot sedanit, vaikka valot ovatkin laajan, kulman yli kiertävän lasin alla.Jäähdyttäjän säleikkö muodostuu verkkomaisesta teräsristikosta.
Taaksepäin kapeneva muoto on Jaguarille tyypillinen, siitä aiheutuva matkustamo-osan pienuus on kylläkin kiusallista. Näiden asioiden väliltä on pitänyt löytää kompromissi, jossa auto näyttää kapenevan taaksepäin, vaikkei se sitä tosiasiallisesti teekään. Aiemmin katto laskeutui kohtaamaan vyötärön, nyt vyötärölinja kohoaa taaksepäin mennessä kohti kattoa, näin sisätiloista on saatu suuremmat. Peräosa on korkeammalla kuin missään aikaisemmassa Jaguarissa. Tämän ansiosta tavaratilan vetoisuus on suurimmillaan 540 litraa, kun käytetään varapyörän korvaavaa korjausjärjestelmää. Samalla myös aerodynamiikka on parantunut, ilmanvastuskerroin on vain 0,29, pienempi kuin missään aiemmassa sarjavalmisteisessa Jaguarissa.
Jaguar XF, ohjaamo
Sisältä sileä
Perinteiden ja uusien ideoiden yhdistely jatkuu myös ohjaamossa. Ikkunoista kurkatessa huomio kiinnittyy sileisiin pintoihin siellä, missä yleensä on ollut kaikenlaista nappulaa ja kulmaa. Kun avaa oven ja käy istumaan, sykkii vaihteenvalitsimen edessä oleva starttinappi punaisena. Käynnistettäessä moottori, nousee alumiinivalusta valmistettu vaihteenvalitsin kämmeneen. Navigaatiojärjestelmä avaa samalla etusivun ja ilmastoinnin suuttimet kääntyvät esiin pysäköintiasennosta. Poissa ovat menneiden aikojen Jaguareista tutut kytkinrivistöt, niiden virkaa hoitaa kosketusnäyttö. Kojelaudan keskellä olevan ruudun kautta hallitaan niin auton omaa kattavaa äänentoistolaitteistoa, kuin myös kyydissä olevien henkilöiden äänilähteitä, olivatpa ne vaikka iPodeja tai USB-muistitikkuja sekä valinnaisvarusteena saatavaa digitaalisen radiolähetyksen vastaanottoa. Valinnaisvarustelistalla on myös puheohjaus.
Jaguar XF, ohjaamo
XF:llä ajavan ei tarvitse treenata ajamista oppiakseen hallitsemaan kissapetoa. Seitsemän erilaista tietokoneohjelmaa avustaa kuljettajaa pysymään tiellä äärirajoilla ajettaessa. Lisäksi XF:ssä on ensimmäistä kertaa käytössä aliohjautuvuuden hallintajärjestelmä, joka palauttaa pidon etupyörille hidastaen auton nopeutta moottorin hallintajärjestelmän ja jarrujen avulla. Järjestelmät on suunniteltu niin, että kuljettaja voi päästellä huoletta ensi metreistä alkaen ja taitojen kehittyessä valvontaa voi vähentää.
Ollako kuljettaja vai matkustaja, kas siinä pulma?
XF:ssä on siis parhaimmillaan kahdeksan erilaista tietokoneohjelmaa varmistamassa, ettei valkoinen paita mene hiestä pilalle ennen kiireistä tapaamista. Onkohan siellä auton tietokoneessa todella kahdeksan eri ohjelmaa taistelemassa suoritusvuorosta vai onko kyseessä sittenkin vain yksi ohjelma, joka vastaa auton hallinnasta? Milloin tätä kokonaisuutta sitten tarvitaan? Aivan oikein, silloin kun muutenkin on todella kiire eli tilanteeseen on tultu liian suurella nopeudella. Aikaa ei ole silloin paljoa ratkaisujen tekoon. Miten XF saa riittävästi palautetta tehdäkseen oikeat johtopäätökset? Sen jälkeen ei ole montaa millisekuntia aikaa korjata tilanne hallintaan. Eihän väärien johtopäätösten teko mitenkään ole mahdollista?
Jotenkin yhden ohjelman ratkaisu tuntuu luonnollisemmalta. Sen toiminta on paloiteltu selitys-, eikun markkinointiosastolla useampaan osaan, jotta toiminnan kuvaus olisi vakuuttavampaa. Kaaharilla on oltava kova luottamus tietokoneisiin, ellei ajokokemusta ole paljoa. Muuten käy niin, että ensin kaatuu XF:n tietokone ja sen jälkeen itse auto.
Jaguar XF
Jaguar XF
XF:n muodot tuovat hieman mieleen uudet Volvot, varsinkin edestäpäin katsottuna. Mitä voisi sanoa takapäästä?
Vetotapa
XF:n tiedotusmateriaalista on vaikea selvittää, vetävätkö vai työntävätkö pyörät tätä autoa eli onko auto ns. etu- vai takavetoinen. Noin monen pedonhallintajärjestelmän toimiessa asialla ei ole paljoa käytännön merkitystä. Sähköiset järjestelmät sumentavat kuljettajan ja kyyditettävien mielikuvia herrasmiesvauhtia kovemmassakin menossa. Kerrottakoon se silti, XF on pohjimmiltaan takavetoinen.
Jaguar XF esiteltiin Helsinki Motor Show 2007:n ennakkonäytöksenä.



Sivujen teksti, kuvat ja toteutus: Copyright Reino Laukkanen
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com