Peltien lumoa, perinteitä
mutta ennen kaikkea
lupauksia puhtaammasta
tulevaisuudesta

Helsinki Motor Show 2007

Tämänvuotinen tapahtuma oli sekoitus menneitä aikoja ja tulevaisuutta. Pitkän historian omaavat tehtaat esittelivät vuosikymmenten takaisia mallejaan. Toisaalta esillä oli ratkaisuja autoilun aiheuttamiin saasteongelmiin, joiden pitäisi pienentyä uuden tekniikan avulla.
Lehdistöä varten kävi torstaina näytillä Jaguar XF, josta tarinaa myöhemmin.
Fiat 500
Fiat 500
Fiat esitteli uuden viisisatasen yhdessä alkuperäisen mallin kanssa. Vertailukohde oli siis pienempi kuin Suomessa 1960-luvulla suosittu kuussatanen, "Pompannappi". Uusi Fiat 500 perustuu Pandan tekniikkaan, eurooppalainen Car of the Year Jury valitsi viisisatasen juuri uudeksi Vuoden Autoksi.
Audi R8
Ferrari F430 Scuderia F1
Audin osastolla haluttiin kertoa uudesta A4:stä, vetonaulana oli kuitenkin moottorinkuljetusauto R8. Bang&Olufsenin kotiteatterijärjestelmässä pyöri filmi, jossa mm. pikkupoika katsoi ulos 1930-luvun Horch-autosta. Ferrari F430 Scuderia F1 näytti oman version kahdesta korin yli kulkevasta raidasta. Auto on hiilikuituosiensa ansiosta sata kiloa "tavallista" F430-mallia kevyempi.
Chevrolet Camaro
Chevrolet halusi muistuttaa menneisyydestään ylimoottoroitujen maantielaivojen valmistajana. Kyllä, tämä on se sama yhtiö, vaikka nykyiset mallit ovatkin suurimmaksi osaksi uudelleen nimettyjä Daewoo-autoja. Huomaa vanhempi amerikkalainen toteutus aiheesta kaksi raitaa yli auton.
Gumpert Apollo
Hummer H2
Näyttelyn matalin auto oli Gumpert Apollo. Ilmankos sitä oli niin vaikea löytää. Kookkain taasen oli Hummer H2, josta näytillä oli maakaasulla kulkeva versio.
Lancia, Porsche, Subaru, Saab
Lancia tulee tyylikkäine autoineen takaisin Suomen markkinoille. Vasemman puoleisessa kuvassa kaksi Ypsilonia. Porsche esitteli pitkäikäisestä 911-sarjasta uuden ja entisiä tehokkaamman GT2-mallin. Subarun osastolla kuvataiteilija Kaarina Helenius näytti, kuinka autoa maalataan. Saabin osastolla oli pöydällinen tyyliteltyjä Ur-Saabin pieniosmalleja.
CitroŽn C4 Hybride
Lexus
Citroënin tulevaisuutta on diesel- ja sähkömoottorin yhteistyöllä liikkuva hybridi. Hiilidioksidipäästöt ovat vain 90 g/km.
Lexus IS F on toista ääripäätä. 5 litran bensiini-V8 yhdessä kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston kanssa tuottaa hiilidioksidia 290 g/km. Tehoa on 311 kW (423 hv) ja vääntöä 505 Nm. Maantieohjuksen tunnistaa neljästä pakoputkesta.
Vertailun vuoksi kerrottakoon, että uudessa Porsche 911 GT2:ssa on tehoa 390 kW (530 hv) ja vääntöä 680 Nm. Hiilidioksidipäästöt ovat tehoon nähden maltilliset 298 g/km.
NiceTen tyŲkalut
NiceTen auto
NiceTen-iskujoukko päätti suunnitella itselleen sopivan auton. Tuunaamisen lähtökohdaksi oli valittu Suzukin maasturi. Kaikki paikat pitää tietysti olla tiptop, työkalujenkin on sovelluttava tyyliin. Sisustus pysyy siistinä, kun autossa on keskuspölynimuri ja pikkutavaroille löytyy riittävästi säilytyspaikkoja. Kattokonsolista taittuu esiin riittävän suuri peili. Tankkausaukon kautta voi täyttää myös vesisäiliön, jonka täyttyessä syttyy merkkivalo ylitäytön estämiseksi.
Peugeot 308
Lancia Musa
Peugeot 308 aloittaa uuden, kahdeksikkoon päättyvän numerosarjan. Tällä mallilla korvataan ns. alemmassa keskiluokassa oleva 307. Lancia Musa on tyylikäs pieni tila-auto, joka perustuu Fiat Idea:an. Pituutta on 24 senttiä vähemmän kuin 308:lla.
Toyota simulaattori
Citroen simulaattori
Mitsubishi rallisimulaattori
Toyotan ja Citroënin osastoilla pääsi kokeilemaan oman ajotyylin taloudellisuutta. Parhaimmat suoritukset palkittiin.
Mitsubishin tiloissa taasen oli mahdollista painella rallipolkua niin lujaa kuin vain osasi.
   
   
 
Studio LUMI

Tämä sivusto on jatkoa www.studiolumi.com:ille.
Sivujen teksti, kuvat ja toteutus: Copyright Reino Laukkanen
www.testiviesti.fi