Täällä jälleen Velosolex, eikun
Black'n Roll
Sivujen teksti, kuvat ja toteutus: Copyright Reino Laukkanen
  Legendaarinen ranskalainen kulkine on päässyt uudestaan sarjatuotantoon. Nyt näitä saa myös Suomesta. Testiviesti.fi:llä oli ilo tutustua laitteeseen kesällä 2007.
  Black'n Roll perustuu mielenkiintoiseen tekniseen konstruktioon nimeltään Velosolex. Ensimmäinen prototyyppi valmistui vuonna 1941, toisen maailmansodan aikoihin. Moottorin tilavuus oli tuolloin 38 cm³. Ensimmäinen kaupallinen versio tuli myyntiin vuonna 1946. Moottorin tilavuus oli kohonnut 45 cm³:en antaakseen 0,4 hevosvoimaa 2000 kierroksella minuutissa.
  Mieleen tulee näkymiä Ranskan maaseudulta, jossa sairaanhoitajat ajelivat Velosolexeillaan potilaidensa luo, papit porhalsivat kaavun helmat hulmuten ja pyöräilyvalmentajat kirittivät ja antoivat ohjeita valmennettavilleen Velosolexin tasaisen papatuksen säestämänä.
  Kun nyt itse sain uppoutua menneeseen maailmaan tämän luomuksen kera, käsitin kuinka käytännöllistä oli pukeutua mustiin vaatteisiin. Pakoputkesta roiskui pieniä määriä öljyä tahraten housun lahkeeni. Tässäkö syy ranskalaisten mieltymykseen pukeutua mustiin, muidenkin kuin morsianten?
    Black'n Rollin kanssa saat aina seuraa
  Monenmoisia sattumuksia tuli vastaan Helsingin läpi ajaessani. Suurin osa myönteisiä ja maailmankuvaa avartavia.
  Kaivopuistossa kokoontuu pääkaupunkimme moottoripyöräilijöiden kerma. Terassin pöydistä luotiin innostuneita katseita ajaessani rantabulevardilla. Lopulta huomioarvoni kalpeni ainoastaan V8-moottorilla varustetulle moottoripyörälle.
  Katajanokalla tulin liikennevaloihin. Jalkakäytävällä parikymppinen nainen katsoi minua Black'n Roll'in selässä ja sanoi: "Tahtoo tollasen". Siis niinku kenet vai minkä?
  Pasilassa Ratamestarinkadulla on betoniseinässä reikä, jonka kautta toimii snagari. Syntyperältään aasialaiselta vaikuttava keittiötyöntekijä/myyjä tuli suorastaan ulos asti ihastelemaan mustaa kulkinettani. Voi sitä jälleennäkemisen riemua jota sain todistaa. Arvoitukseksi jäi, mistä hän sen näki sieltä betonikolossin sisältä? Tunnistiko hän sen äänestä?
  Ilmiselvää oli, että Black'n Roll'issa on tyyliä, jota ei muualta löydy. Se on jotain toista kuin jatkuva teknologian optimointi. Black'n Roll julistaa, että vanhallakin tavalla pääsee aivan riittävän hyvin ja ennen kaikkea hauskasti kulkemaan määränpäähänsä.
    Jotain tuttua tulee väkisinkin mieleen
  Black'n Rollin runkoa tarkastellessa tulee mieleen suomalainen polkupyöräklassikko Jopo. Runko on puristettu levytavarasta yksinkertaisin pokkauksin. Miksei muotoiluklassikkoamme voisi teettää Kiinassa kun kerran tätä Velosolexin perillistäkin tehdään siellä? Mielenkiintoista on myös havaita, miten paljon historian ensimmäiset Velosolexit putkirunkoineen muistuttavat nykyistä Jopoa. Googlettakaa ja hämmästykää!
    Loppuarvio
  B'nR on tuulahdus maailmasta, jossa kehitys ei ole ensisijainen tavoite. Kun tuote täyttää perusvaatimukset, sitä ei kehitetä. Se sopii hutteriittien kaltaisiin yhteisöihin, joissa sukupolvi toisensa jälkeen käytetään samanlaisia vaatteita ja huonekaluja kuin ennenkin. Tavarat ovat vain välineitä, joilla täytetään yksi tehtävä. Niiden kehittäminen olisi oma työsarkansa, jota ei katsota tärkeäksi. Tärkeää on huolehtia perustarpeista ja niiden tyydyttämisestä. Tuotteiden valmistaminen onnistuu kerranhankituilla välineillä ja ammattitaidolla.
. . .
Maahantuoja:
Laitemyynti Virtala Oy Velomopo
Joukontie 15, 01400 Vantaa
GSM 0400 304 056, FAX 09 874 2883
E-mail: velomopo "at" lmv.inet.fi
Linkkejä:
http://www.blacknroll.com
http://velomopo.suntuubi.com/
http://www.velosolex.co.uk
http://vsx.collectionmachine.com
http://www.velosolexamerica.com
Uskomatonta, mutta totta: Jopa Steve McQueen, tuo Ford Mustangilla elokuvassa Bullitt kaahaillut filmitähti, käytti kulkuvälineenään VeloSolexia. Naturellement, elokuva on nimeltään Le Mans.

Studio LUMI

Sivujen teksti, kuvat ja toteutus: Copyright Reino Laukkanen
www.testiviesti.fi
www.studiolumi.com